Om de beste kans te hebben om ongelooflijke, resultaatgerichte blogs te schrijven, zorg ervoor dat je deze stappen volgt.
Blog zijn mogelijk het meest voorkomende type content dat er bestaat.
Jij leest ze, ik lees ze, we lezen ze allemaal – maar welke hebben daadwerkelijk impact op je gemaakt?
Welke blogs gaven je nuttige informatie? Welke zetten je aan het denken, of leerden je iets nieuws?
Maar het belangrijkste, welke brachten je dichter bij het merk dat ze heeft gemaakt?
Uiteindelijk zou het schrijven van een blog dat voor je bedrijf (of het bedrijf van je klant) moeten bereiken.
Daarnaast zou een goede blog, geschreven voor SEO, ideaal verkeer moeten trekken van zoekmachines en die bezoekers moeten omzetten in leads.
Ja, blogs kunnen en moeten winstgevend zijn. Ze moeten op zichzelf kunnen staan en hard werken achter de schermen.
Een goed geschreven blog kan effectief zijn en je lezer voldoende vertrouwen geven om interesse te hebben in je diensten of producten en te kopen.
Echter, effectieve blogs die op deze manier werken, moeten boordevol mega waarde zitten voor jouw specifieke lezers.
Hoe wordt dat gedaan? Laten we het hebben over hoe je een blog schrijft die wint.
Waarom blogs schrijven?
Laten we beginnen met waarom je blog content zou moeten schrijven.
Zelfs vandaag de dag, nu contentmarketing de reclame overneemt als de voorkeur marketingmethode voor zowel bedrijven als consumenten, onderschatten sommige mensen het nog steeds.
"Moet je echt bloggen?" vragen ze. "Doet content er echt zoveel toe?" vragen ze zich af.
Ja, 1000 keer ja!
Het onderhouden van een blog op je website met regelmatig gepubliceerde blogs is mogelijk een van de allerbeste dingen die je kunt doen om je SEO en zoek zichtbaarheid te verbeteren.
Bedrijven die bloggen zien 55% meer bezoekers dan bedrijven die niet bloggen, en ze zien 97% meer inkomende links en 434% meer geïndexeerde pagina's op hun websites.
Bloggen is ook hoe je vertrouwen opbouwt tussen een merk en zijn publiek. 82% van de consumenten voelt zich positiever over een merk na het lezen van de content van dat merk. 70% leest minstens 3 tot 5 stukken content voordat ze met een verkoper praten.
Content is koning. Het doet er meer toe dan enige andere factor – niet alleen voor SEO, maar ook voor het verbinden met klanten.
Wat te doen voordat je een blog schrijft
Het is een mythe dat je gewoon kunt gaan zitten en in één dag een blog uit je mouw kan schudden.
Het is niet mogelijk - niet als je je doelen wilt bereiken en winstgevende content wilt creëren.
Om jezelf de beste kans te geven om ongelooflijke, resultaatgerichte blogs te schrijven, zorg ervoor dat je deze voorbereidende stappen hebt afgehandeld.
Onderzoek je publiek
Is je doelgroep al gedefinieerd voor je merk? Goed zo - ga dan door naar de volgende stap. Je hebt al onderzoek en inzicht in wat ze willen lezen en welke vragen en problemen ze beantwoord willen hebben.
Deze dingen zijn essentieel. Als je in plaats daarvan begint met het schrijven van een blog zonder te begrijpen voor wie je schrijft en wat ze nodig hebben van jouw unieke expertise, vraag je om mislukking. Het zou zijn alsof je een auditorium binnenloopt om een toespraak te houden zonder iets te weten over waarom die mensen daar zijn en wat ze verwachten dat je gaat bespreken.
Schrijf geen enkel woord van je blog voordat je je publiek kennis op orde hebt.
Bedenk een blog onderwerp waar je publiek graag over wil lezen
Je kunt niet schrijven over een willekeurig onderwerp dat je te binnen schiet - het is onwaarschijnlijk dat iemand het wat kan schelen.
Om die reden is het belangrijk om een beetje strategisch te brainstormen om het juiste blog onderwerp te vinden.
Net zoals publieksonderzoek, helpt deze stap je precies uit te vinden wat de mensen die je wilt bereiken naar je blog zal trekken.
Kijk specifiek naar de kruising van:
De onderwerpen die aansluiten op hun problemen, vragen of pijnpunten. (Gebruik je publieksonderzoek om erachter te komen wat deze zijn.)
De onderwerpen waarin jouw merk (of het merk van je klant) expert is.
Dit is overigens niet zo moeilijk als het klinkt. Soms komt een blog onderwerp vanzelf naar boven door de alledaagse interacties die je hebt op sociale media of de vragen die klanten stellen in e-mails of je live chat.
De sleutel is ervoor te zorgen dat jij of je team altijd luistert om deze kansen te grijpen.
Je onderwerp koppelen aan een trefwoord
Stel, je hebt een geweldig blog onderwerp bedacht dat voortkwam uit een klantvraag.
Hoe ga je ervoor zorgen dat die post geoptimaliseerd is zodat andere mensen met dezelfde vraag jouw blog kunnen vinden met een Google-zoekopdracht?
Je moet het onderwerp van de post koppelen aan een zoekwoord waarop jouw merk kan 'winnen' (‘winnen’ betekent dat je post in de top drie resultaten zal ranken, idealiter op #1. Onder de vele voordelen zijn hogere ranken in zoekresultaten geassocieerd met meer mensen die op jouw link klikken).
Hoe je dat doet:
- Voer je blog onderwerp door met een zoekwoord onderzoekstool zoals Semrush of Ahrefs.
Voorbeeld: Een tandartspraktijk bedenkt het onderwerp "gevoelige tanden na vullingen" uit een patiëntvraag, "Waarom is mijn tand gevoelig na het plaatsen van een vulling?"
- Controleer het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad (KD) van de exacte matchresultaten.
Als ze te hoog zijn (ofwel te moeilijk of te populair om in de rankings te klimmen), kijk dan naar de variaties en gerelateerde termen.
Voorbeeld: "Gevoelige tanden na vullingen" heeft een KD van 41 (mogelijk), maar een variatie, "gevoeligheid van de tand maanden na vulling" heeft een KD van 25 (makkelijk) en een zoekvolume van 260.
Bouw en optimaliseer je blog rond het zoekwoord dat je hebt gevonden dat het gemakkelijkst is om voor te ranken – meestal degene met de laagste KD en een relatief laag zoekvolume.
Als je nu denkt: "Wacht, waarom zou ik willen ranken voor een zoekwoord met een laag zoekvolume?" overweeg dan het volgende. Het gaat niet om de hoeveelheid verkeer naar je blog.
Je wilt het juiste verkeer – de mensen met de meeste potentie om klanten te worden. Langere, meer specifieke trefwoorden trekken wellicht minder mensen aan, maar die mensen hebben specifieke problemen die jouw merk kan oplossen.
Het is tijd om te schrijven: Hoe je een blog in 10 stappen creëert
Eindelijk, het is tijd om je blog te schrijven. Volg deze stappen om waardevolle content te schrijven die resultaten zal opleveren.
Onderzoek je onderwerp
Als ik mijn werk goed heb gedaan, is het hopelijk duidelijk dat je tijdens elke fase van het schrijven van een blog onderzoek moet doen. Van je publiek tot waarover je moet schrijven tot zoekwoorden - en nu het onderwerp zelf - je zou moeten valideren wat je doet bij elke stap.
In die lijn, om een idee te krijgen waar zoekers naar op zoek zijn als ze jouw zoekwoord in de zoekbalk typen, moet je jouw onderwerp/zoekwoord googelen. Het analyseren van de resultaten vertelt je drie dingen:
- Het type blog content dat rankt voor de term - lange vorm (meer dan 1.500 woorden) of korte vorm?
- Het type informatie dat wordt opgenomen in rankende blogs (welke facetten van het onderwerp behandelen ze? Welke vragen beantwoorden ze? Hoe diep gaan ze?)
- De zoekintentie van mensen die het zoekwoord googelen - wat zoeken ze echt als ze naar deze term zoeken?
Dit alles kan en moet bepalen hoe je jouw blog benadert. Uiteindelijk moet je niet alleen evenaren wat je vindt in Google-zoekopdrachten, maar eigenlijk de inzet verhogen en iets beters creëren.
Dat betekent dat je de concurrentie met een kritisch oog moet analyseren. Wat ontbreekt er in de top berichten? Welke waarde zou je kunnen toevoegen die de anderen niet hebben?
Maak een overzicht en structureer de post
Nu heb je voldoende informatie om te beginnen met het schrijven van je blog. (Pfoe!)
- Ik begin altijd met een overzicht. Een overzicht helpt je te bepalen:
- De belangrijkste punten die je wilt behandelen in de blog.
- Hoe je die sleutelpunten zowel logisch als voor engagement ordent.
- Hoe je je post structureert met koppen, zodat het gemakkelijk te scannen en te lezen is.
- Hoe je je zoekwoord op strategische plekken in kunt voegen, zoals in H2's en H3's.
Het hoeft hier niet ingewikkeld te zijn. Gewoon je belangrijkste punten opschrijven, de volgorde afronden en koppen toepassen kan al genoeg zijn om je een goede start te geven.
Schrijf de inleiding
Het is tijd om de inleiding te schrijven, misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van je blog
Meestal wil je het kort en krachtig houden. Ik streef naar 200 woorden of minder voor mijn inleidingen. Dit geeft je genoeg tijd om je lezer te prikkelen en wat verleidelijke brokjes informatie te bieden om ze op de pagina te houden en verder te laten lezen.
Echter, een van de meest effectieve manieren die ik heb gevonden om een inleiding te schrijven, is om zo empathisch mogelijk te zijn ten opzichte van het hoofdprobleem van de lezer.
- Benoem het probleem dat centraal staat in je onderwerp en waar de lezer last van heeft.
- Toon empathie. Hoe voelt het om dat probleem te hebben? Welke slechte resultaten kunnen voortkomen uit het niet vinden van een oplossing?
- Presenteer het licht aan het einde van de tunnel. Jij hebt de oplossing! Vertel ze wat het is, zonder terughoudendheid.
- Eindig je inleiding door de details van de oplossing te beloven of vooruit te blikken, die je in je blog zal onthullen.
Deze formule voor de inleiding volgt overigens losjes een beproefde copywriting formule: PAS (problem, agitation, solution).
Schrijf de kop en pas deze aan tijdens het proces
Wacht, waarom staat het schrijven van de kop als vierde op deze lijst? Moet het niet stap 1 zijn?
Nee, nee, mijn slimme vrienden. Het schrijven van de kop staat hier met een heel goede reden als vierde genoemd.
Je hebt tijd nodig om je ideeën te laten sudderen voordat je de kop van je blog schrijft. Nadat je je onderzoek hebt gedaan, de post hebt geschetst en een inleiding hebt opgesteld, moet je een heel goed idee hebben waar je post over gaat en welke informatie het zal bevatten. Het heeft in je brein geprutteld, en nu is het klaar om opgediend te worden.
Daarom schrijf ik de kop niet meteen. Ik wil dat het behulpzaam, boeiend is en mijn zoekwoord bevat, en het is altijd beter om er even op te broeden voordat je je vastlegt op de H1.
Over het algemeen moet je niet slechts één kop schrijven, maar een reeks versies van je kop. Terwijl je het grootste deel van je post schrijft, ga terug en pas het een of twee keer aan voor de zekerheid.
Je beste kop zal nooit volledig gevormd verschijnen uit een vlaag van inspiratie. In plaats daarvan zal je beste kop voortkomen uit minstens een handvol pogingen, zo niet een dozijn.
Als je een hekel hebt aan het schrijven van koppen en hulp nodig hebt, vergeet dan niet dat je een tool kunt gebruiken om je te helpen ze te ontwerpen. Mijn favoriet is de Headline Analyzer van het AMI Institute.
Schrijf het belangrijkste deel van de blog, steunend op (meer) onderzoek
Klaar om het grootste deel van je blog te schrijven?
Dit is het punt waar je je schets gaat uitwerken en de lege plekken invult. Met je punten al uitgestippeld, hoef je ze alleen maar uit te leggen, de lezer te begeleiden en bewijs en voorbeelden te leveren.
Terwijl je bezig bent, zou je nog steeds onderzoek moeten doen.
- Vind statistieken of feiten om je punten te ondersteunen. Zoek naar originele studies en enquêtes waarnaar je kunt linken in je post om geloofwaardigheid toe te voegen aan wat je zegt.
- Link naar andere blogs op je website die diepgang geven aan waar je over schrijft.
- Onderzoek wat gedachte leiders hebben gezegd over je onderwerp en link naar hen in je post. (Zorg er alleen voor dat het geen concurrenten zijn.)
Schrijf voor SEO
Deze stap is slechts een vriendelijke herinnering. Terwijl je je post schrijft, vergeet dan niet om je trefwoord op sleutelplaatsen in te voegen:
- In de titel/H1.
- In de eerste alinea.
- Ten minste een van de H2's.
- Ten minste een van de H3's.
- Op natuurlijke wijze verspreid in de hoofdtekst. Voeg een paar gerelateerde termen en variaties toe.
- In de meta-beschrijving.
Voeg relevante en boeiende afbeeldingen toe
Het toevoegen van afbeeldingen aan je blog is een uitstekend idee. Ze voegen visuele interesse toe en kunnen helpen je lezers betrokken te houden.
De meeste merken zeiden dat ze visuele elementen zoals afbeeldingen 91-100% van de tijd gebruiken in content, volgens een onderzoek van Venngage.
Visuele elementen kunnen veel toevoegen aan een tekstpost, dus verwaarloos ze niet. Voeg echter niet zomaar willekeurige afbeeldingen toe - probeer afbeeldingen te vinden die illustreren waar je het over hebt in de post. Houd ze relevant voor toegevoegde waarde, en je blog zal veel beter zijn.
Deze post van The Penny Hoarder (over het besparen van geld op kruiden) is een goed voorbeeld van hoe je stock afbeeldingen in een blog kunt gebruiken. Ze zijn relevant en helpen de tekst te doorbreken.
Denk ook aan het feit dat originele grafische elementen – zoals illustraties of infographics – het meest gebruikte type visuele content zijn. Als je de middelen hebt, doe dan wat extra moeite en schakel een ontwerper in om aangepaste afbeeldingen voor je bericht te maken zodat het eruit springt.
Voeg CTAs toe
Moet je oproepen tot actie (CTAs) in je blogt opnemen? Nee.
Zou je dat moeten doen? Ja.
CTA's zijn de manier waarop je lezers aanzet tot actie van het lezen van je blog naar het inschrijven op je e-maillijst, het bekijken van je producten, of het downloaden van je weggevers.
Waar wil je dat ze heengaan vanuit je blog? Vertel het hen en geef ze een richting.
Goed voorbeeld: In hun bericht over mannen trouwkleding heeft He Spoke Style een CTA die je aanmoedigt om hun collectie van herenmode accessoires te bekijken.
Schrijf je conclusie
Op dit punt heb je alle belangrijke onderdelen van je blog geschreven. Nu moet je het op een bevredigende manier afronden.
Over het algemeen vat een goede blog conclusie het bericht samen door de belangrijkste punten te herzien. Het is niet nodig om ze allemaal opnieuw uit te leggen - een vermelding is genoeg om de lezer eraan te herinneren en ervoor te zorgen dat de informatie blijft hangen.
Daarna probeer je publiek achter te laten met één belangrijk inzicht of gedachte om over na te denken. Hoe zal deze nieuwe informatie die ze zojuist hebben geleerd hen in de toekomst beïnvloeden? Hoe zal het hen uiteindelijk helpen?
Eindig tenslotte je conclusie kort maar bevredigend. Werk losse eindjes netjes af. Als je publiek lang genoeg is gebleven om het hele bericht te lezen, zullen ze een zachte afsluiting waarderen in plaats van een abrupt einde.
Bewerk, bewerk, bewerk
Ten slotte, zelfs als je team een contentredacteur heeft, vergeet dan niet om zelf je blog te bewerken.
Loop zorgvuldig door het bericht en lees stukken hardop om de stroom en het woordgebruik te controleren. Bewerk alles wat onhandig is en voeg overgangen toe om je lezer moeiteloos mee te voeren.
Gebruik je spellingscontrole met beleid en zorg ervoor dat al je links naar de juiste plaatsen verwijzen.
Goed schrijven gebeurt in de bewerking, dus schrijf het niet af als onnodig.
Herhaal deze stappen om blogposts te schrijven die succesvol zijn
Deze stappen zijn herhaalbaar voor de meeste soorten content, dus je kunt ze gebruiken als een geliefd gereedschap om over de hele linie geweldige content te creëren.
Als je blogs in eerste instantie ruw zijn, maak je geen zorgen - je wordt beter met oefenen.
Onderzoek, maak een schema, schrijf, pas aan, onderzoek nog wat meer, schrijf nog wat meer, en bewerk, bewerk, bewerk om je content zo goed mogelijk te maken.