Een gids voor LinkedIn contentmarketing
17 december 2023 

Een gids voor LinkedIn contentmarketing

Wil je je publiek bereiken en voeden op LinkedIn? Hier is een proces in zeven stappen om je LinkedIn-contentstrategie op te bouwen.

Het platform is ongetwijfeld een uitstekende plek voor beide doelen, maar het is ook slim om ten minste een deel van je content marketinginspanningen hierop te richten.

Waarom? LinkedIn heeft een breder publiek dan je misschien denkt, met alleen al in de VS 66,8 miljoen maandelijks actieve gebruikers en wereldwijd een totaal bereik van 849,6 miljoen gebruikers.

Dat omvat zeker professionals, maar ook 14,6% van alle mensen van 18 jaar en ouder wereldwijd. De grootste doelgroep op LinkedIn zijn de 25- tot 34-jarigen, die bijna 60% van de gebruikers op het platform uitmaken.

Dat betekent dat er een goede kans is dat jouw publiek LinkedIn gebruikt en dat je hen kunt bereiken en koesteren met degelijke contentmarketing.

Zoals je je wellicht herinnert, gaat contentmarketing over het plannen, creëren en publiceren van behulpzame, relevante en waardevolle content om een specifiek publiek aan te trekken en hun vertrouwen over tijd te voeden.

Uiteindelijk vertaalt dat vertrouwen zich in winstgevende acties: denk aan aanmeldingen, downloads, opt-ins en verkopen.

Laten we dit allemaal verder verkennen.

In deze gids leer je hoe je je LinkedIn contentmarketingstrategie opzet.

Waarom contentmarketing op LinkedIn? 4 grote voordelen

Ik raad altijd aan om eerst op je website te focussen voor contentmarketing, maar LinkedIn kan een waardevol aanvullend kanaal zijn.

Hier zijn enkele redenen waarom.

Bereik meer van je publiek

Door content te publiceren op LinkedIn, heb je de mogelijkheid een breder publiek te bereiken.

Zoals gezegd heeft LinkedIn een indrukwekkende gebruikersbasis die dicht bij 1 miljard wereldwijde gebruikers ligt. Gebruik maken van dat bereik is een goede manier om verder te gaan dan je voornaamste organische verkeersbronnen (bijvoorbeeld zoekmachines en grote sociale netwerken zoals Facebook of Instagram) om meer mensen te vinden die jou nodig hebben.

Bouw je netwerk uit

Naast een brede gebruikersbasis is LinkedIn ook de sociale thuisbasis voor professionals in jouw sector.

65 miljoen besluitvormers en 61 miljoen senior-level influencers gebruiken het platform - met andere woorden, mensen die de beslissingen nemen voor een groot aantal bedrijven.

Dat betekent dat het plaatsen van consistente content hier meer zal aantrekken dan alleen je publiek.

Je zou de aandacht kunnen trekken van collega's en vakgenoten die mogelijk aan het netwerken zijn en op zoek zijn naar samenwerkingsmogelijkheden - denk aan gastblogs, spreekbeurten, interviews en meer die jouw naam verder verspreiden naar nieuwe publieken.

Potentiële partnerschappen met deze mensen kunnen wederzijds voordelig zijn, vooral als je publiek elkaar overlapt.

een groot netwerk is belangrijk voor hetbereik van je post

Leid verkeer terug naar je website

LinkedIn is een geweldige plek om je blog content te delen, wat verkeer terug naar je website leidt.

Het behouden van een consistente, waardevolle aanwezigheid op LinkedIn zal ook je publiek voeden en hun vertrouwen opbouwen.

Dat zal ze waarschijnlijker maken om op de links te klikken die je deelt, interactie te hebben met je andere content, en zelfs te converteren via e-mail inschrijvingen of rechtstreekse aankopen van je producten/diensten.

Blijf op de hoogte van je concurrentie

Gebruiken je concurrenten LinkedIn voor marketing?

Waarschijnlijk wel. 96% van de B2B-marketeers gebruikt LinkedIn voor contentdistributie.

Als je geen LinkedIn-aanwezigheid hebt, loop je misschien een waardevol deel van je publiek mis – een deel dat je concurrenten in plaats daarvan zullen binnenhalen.

Contentmarketing voor LinkedIn: Zo bouw je je strategie

Om resultaten te zien van LinkedIn met content, moet je meer doen dan alleen aanwezig zijn.

Je moet investeren in een LinkedIn contentmarketingstrategie die doelstellingen bevat, een gedefinieerd publiek target, en slimme content creatie/distributie.

Deze strategie moet direct aansluiten op je website- en blog contentstrategie, omdat ze samen kunnen – en zouden moeten – werken. (Bijvoorbeeld, zoals we al vermeld hebben, het delen van je blog content op LinkedIn helpt om verkeer terug naar je website te leiden.)

Voor de beste resultaten bouw en documenteer je je strategie en blijf consistent. Hier is hoe je dat doet.

Stel doelen voor je LinkedIn contentmarketing

Elke contentmarketing strategiegids begint met doelen stellen (of zou dat moeten doen). Hier is waarom:

  • Het stellen van doelen geeft je marketingactiviteiten een doel en bestemming.
  • In plaats van te marketen omwille van het marketen zonder richting, zul je actief werken aan het laten groeien van je merk richting specifieke mijlpalen.
  • Doelen stellen houdt je verantwoordelijk, waardoor je je voortgang moet volgen en je winsten en verliezen moet beoordelen.
  • Je zult zien waar je ROI vandaan komt en hoe je je strategie kunt aanpassen om deze te verbeteren.

Je LinkedIn content marketing doelen kunnen relatief eenvoudig zijn en gerelateerd aan je overkoepelende marketingdoelen.

Bijvoorbeeld, je kunt als primair doel kiezen om merkbekendheid te bouwen of websiteverkeer te verhogen.

Nadat je één of twee doelen hebt gesteld, besluit je hoe je ze zult volgen en meten.

Voor merkbekendheid zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar je websiteverkeer om te zien of het toeneemt naarmate meer mensen zich bewust worden van je merk.

Of je zou kunnen kijken naar de betrokkenheid bij berichten om te zien hoe het groeit met je reputatie.

Onderzoek en definieer je LinkedIn-publiek

Uiteindelijk gaat het bij het definiëren van je publiek om het ontdekken van de mensen die nodig hebben wat je verkoopt en waarschijnlijk zullen kopen.

Als je merk gevestigd is, heb je waarschijnlijk al publieksonderzoek gedaan om deze mensen te vinden. Als dat zo is, kijk dan naar je ideale klanten en persona's om te bepalen welke van hen het meest waarschijnlijk op LinkedIn zijn.

Als ze allemaal waarschijnlijk het platform gebruiken, is dat een goede kans om verschillende soorten content te posten om elk persona te targeten.

Aangezien LinkedIn grotendeels een netwerk van professionals is, moet je ook rekening houden met het niveau van werkgelegenheid van je publiek.

Bijvoorbeeld, bestaat het publiek voornamelijk uit zelfstandige zelfstandigen?

Of spreek je tot managers en bedrijfshoofden? Of misschien richt je je op medewerkers op middenniveau die aan één of meerdere bazen rapporteren.

Wie je ook target, zorg ervoor dat je ze goed kent en begrijpt, zodat je content kan worden aangepast aan hun behoeften en wensen.

Overigens biedt LinkedIn inzichten in hun gebruikers, inclusief gedrag en demografische gegevens, wat handig kan zijn terwijl je je publiek onderzoekt.

Bepaal onderwerpen en content types die je gaat maken

Het volgende onderdeel van je LinkedIn-contentstrategie plan moet de soorten content omvatten die je gaat maken, evenals de onderwerpen waarop je je gaat richten.

Om je beste onderwerpen te vinden, moet je twee doelen bereiken:

  • Wat je publiek wil lezen.
  • Jouw merkexpertise.

Raad nooit waar je over moet schrijven - leun altijd op je publieksonderzoek om precies uit te zoeken wat ze willen lezen en in welk formaat ze het liefst hebben.

Op LinkedIn heb je veel opties voor contenttypes/formats. Waarschijnlijk zal je door een paar verschillende roteren om je publiek betrokken te houden. Laten we de belangrijkste types doornemen.

Tekstberichten (statusupdates)

Vergelijkbaar met Facebook, geeft LinkedIn je de optie om korte statusupdates of "mini-blogs" te posten met slechts een paar alinea's tekst (het woordlimiet is momenteel 542 woorden voor dit soort berichten). Deze berichten kunnen ook hashtags en links bevatten.

  • Wat te posten:

- Deel een levensles of inspirerend moment.

- Deel enkele tips of een goed idee.

- Schrijf over een ervaring die je veranderd heeft.

- Deel een grappige of tot nadenken stemmende quote.

  • Wat niet te posten:

- Veel verkooppitches voor je producten/diensten. Als elke andere post een pitch is, stoot je mensen af.

- Irrelevante updates.

- Te veel updates (hallo, spammer).

Lange artikelen (artikelen)

Je kunt ook lange artikelen op LinkedIn publiceren, net zoals de content die je op je blog zou plaatsen.

Over het algemeen raadt LinkedIn 1.500-2.000 woorden aan voor deze stukken. Ze moeten diepgaand, relevant en betekenisvol zijn, en natuurlijk veel waarde bieden aan je lezer.

LinkedIn-artikelen kunnen door iedereen online worden gelezen, niet alleen door LinkedIn-leden.

Ze kunnen ook worden geïndexeerd in Google en verschijnen in zoekresultaten - zorg er dus voor dat je zoekwoorden gebruikt en je pagina optimaliseert om nog meer mensen je content te laten ontdekken.

lange berichten zijn een goede methode voor een goede post

Fotoberichten

LinkedIn is geen fotogedreven sociaal netwerk.

Dat gezegd hebbende, af en toe een fotopost toevoegen kan voor een leuke afwisseling zorgen en de betrokkenheid verhogen - vooral als je publieksrelevante foto's plaatst die aansluiten bij je merk en expertise.

Je bent ook niet beperkt tot het plaatsen van één afbeelding. Je hebt ook de optie om een carrousel van foto's te plaatsen die bij elkaar horen.

Linkberichten

Linkberichten zijn een uitstekend middel om de content die je elders publiceert, zoals op je blog, te delen.

Ze zijn om een andere reden aantrekkelijk. Linkberichten bevatten een voorvertoning die automatisch beeldmateriaal trekt van de site waarnaar je linkt.

Inheemse video's

Ja, je kunt ook video's uploaden naar LinkedIn (let op: dit verschilt van videoadvertenties of het insluiten van een video van YouTube, bijvoorbeeld).

Video-engagement is bewezen effectief, aangezien publiek 20 keer meer geneigd is om deze te delen dan welk ander type content dan ook.

Wanneer je video's creëert en deelt, gebruik dan dezelfde normen als je zou doen voor je geschreven content:

  • Blijf gefocust op je publiek. Wat willen zij horen/zien?
  • Blijf relevant. Post geen willekeurige video's die niet gerelateerd zijn aan wat je doet, wat je verkoopt, of aan wie je verkoopt.
  • Vertel verhalen over je merk, je bedrijfscultuur, je klanten en over jezelf.

Document posts

Uniek voor LinkedIn, laten document posts je toe om documenten zoals PDF's, PowerPoint-presentaties, Word-bestanden, enz. te uploaden.

Dit betekent dat je meer diepgaande content kunt posten zoals e-boeken, whitepapers, casestudy's, slides van je laatste presentatie, onderzoeken, en meer direct in een LinkedIn-bericht.

Je publiek zal ook in staat zijn om de documenten die je plaatst te downloaden als PDF-bestanden.

Om echt indruk te maken met document posts, zorg ervoor dat ze een opvallend ontwerp hebben, zoals deze van Moz.

Pas je content aan voor het LinkedIn-platform

Onthoud dat LinkedIn geen platform is zoals Facebook of Instagram.Het is wel 

een sociaal netwerk, maar het dient niet precies dezelfde doelen als die van andere netwerken.

Dat betekent ook dat een iets ander deel van je publiek LinkedIn gebruikt, en zij verwachten misschien content die speciaal voor het LinkedIn-platform is aangepast.

Maak dus niet de fout om je content van het ene sociale netwerk naar het andere te kopiëren en plakken. Veel van wat elders werkt, zal niet op LinkedIn van toepassing zijn.

Creëer in plaats daarvan exclusieve content voor LinkedIn – vooral als het je hoofdkanaal is naast je blog.

Bepaal wat je publiek graag ziet in hun LinkedIn-feeds door sociaal te luisteren en een beetje te onderzoeken. Experimenteer dan met posts totdat je vindt wat werkt voor jouw merk.

Vergeet tenslotte niet om hashtags op LinkedIn te gebruiken. De meeste van je posts kunnen ze bevatten. Bovendien zijn ze handig om een breder publiek buiten je netwerk te bereiken.

Stel een publicatieschema in

Elke goede contentstrategie moet een schema bevatten voor het publiceren van content – inclusief een betrouwbare contentkalender.

Zonder een kalender zul je verdwalen in de dagelijkse routine van het posten en vergeet je wat wanneer is gepubliceerd. Je bent dan meer geneigd om op de verkeerde tijden te posten, of om herhaalde content te posten, terwijl je juist het tegenovergestelde wilt doen.

Als je al een contentkalender voor je blog hebt (en dat zou je moeten hebben), kun je deze ook gebruiken voor je LinkedIn-posts.

De meeste tools hebben een tabblad functie of een manier om posts per type te kleurcoderen, zodat je het overzicht kunt houden over alle posts voor al je content kanalen.

(Mijn favoriete kalendertools zijn MeetEdgar en Airtable. Als je budget krap is, overweeg dan Google Sheets.)

Terwijl je nadenkt over je postschema, denk aan een paar factoren:

  • Hoeveel posts je per week kunt maken zonder de kwaliteit op te offeren.
  • De soorten content die je zult posten (statusupdates, afbeeldingen, artikelen, etc.).
  • De beste tijden om op LinkedIn voor jouw publiek te posten.
  • Het opstellen van een plan voor het vooraf creëren en plannen van LinkedIn-content, zodat je nooit hoeft te haasten om iets te posten.

Interactie en betrokkenheid

Contentmarketing op LinkedIn is niet eenzijdig.

Om de beste resultaten te zien van consistent posten op het platform, moet je ook consistent bezig zijn met het aangaan van interacties.

Dat omvat het liken, becommentariëren van, en het delen van content van anderen.

Onthoud die uitspraak, "Je oogst wat je zaait?" Dat is hier van toepassing.

Een vriendelijke sociale aanwezigheid zal je merkbekendheid en reputatie net zoveel helpen opbouwen als consistente, kwalitatief hoogwaardige content.

Houd dat in gedachten en voeg wat dagelijkse benchmarks toe voor interactie met anderen in je LinkedIn-contentmarketingstrategie. Het zal je helpen verantwoordelijk te blijven.

linkteksten spelen tegenwoordig een grote rol in goede posts

Meet je resultaten en pas je strategie indien nodig aan

Als je echt veel investeert in je LinkedIn-contentstrategie, vergeet dan niet om je resultaten te meten en je voortgang naar je doelen bij te houden.

Je komt er niet alleen achter of je inspanningen werken, maar je houdt ook in de gaten of ze de moeite waard zijn.

LinkedIn biedt enkele handige tools om te controleren hoe goed je content presteert, inclusief analytics zoals impressies en betrokkenheid bij elke post.

Als je een LinkedIn-pagina voor je bedrijf hebt, kun je een breed scala aan gegevens bekijken zoals paginaweergaven, unieke bezoekers, volgers, statistieken en meer. Controleer je metrics regelmatig om je groei bij te houden.


Start met contentmarketing op LinkedIn

Als je je bereik met contentmarketing wilt uitbreiden, overweeg dan LinkedIn toe te voegen aan je publicatiekanalen.

Als je doelgroep professionals of bedrijfseigenaren omvat, is het zelfs nog slimmer om te beginnen.

Maar ga niet zomaar willekeurig berichten plaatsen – stel een contentmarketingstrategie op en verfijn je inspanningen voor de beste resultaten.

Richt je ook niet volledig op LinkedIn. Beschouw in plaats daarvan je website en blog als prioriteit voor content, met LinkedIn op de tweede plaats.

Uiteindelijk wil je niet je merk aanwezigheid opbouwen op gehuurde grond.

LinkedIn kan een effectief kanaal zijn om een breder publiek te bereiken, merkbewustzijn te bouwen en leads te koesteren. Zorg er alleen voor dat je het strategisch aanpakt.

Over de schrijver
Reactie plaatsen