copywriters bekende fouten
Rubin Koot
12/19/2023
10 min
0

15 verschrikkelijke fouten die zelfs professionele online schrijvers maken

12/19/2023
10 min
0

Laat fouten niet in de weg staan van jouw succes in online schrijven. Hier zijn enkele veelvoorkomende fouten om te vermijden.

Schrijven. Iedereen denkt dat ze het kunnen doen, niemand wil het doen, en het is nooit perfect.

We houden van schrijven omdat het de geest stimuleert, ons informeert over iets nieuws en ons nieuwe manieren leert om na te denken over belangrijke onderwerpen in ons leven.

Desondanks kan schrijven een moeilijke vaardigheid zijn om onder de knie te krijgen. Zelfs als je denkt dat je het hebt geleerd, blijf je dezelfde fouten maken als toen je begon.

Evenzo vereist schrijven intensieve discipline en is het niet geschikt voor een dwalende of afgeleide geest.

Dus de volgende keer dat je een fout maakt of jezelf betrapt op het uitstellen van content voor een cliënt, maak je niet druk. Zelfs professionele schrijvers maken enkele van deze veelvoorkomende fouten.

Het niet kennen van je doelgroep

Content vereist focus en doelgerichtheid.

Helaas is het zelfs voor doorgewinterde experts in de digitale marketing industrie gemakkelijk om brede content te schrijven op basis van enkele hoog volume zoekwoorden met weinig relevantie.

Content schrijven zonder inzicht in je doelgroep is als geld tegen de muur gooien en hopen dat het blijft plakken.

top 10 copywriters fouten

Oplossing

Ontmoet je doelgroep waar ze online actief zijn. Gebruik sociale luister tools zoals Hootsuite, onderzoek Reddit-forums en bekijk andere populaire blogs/publicaties in jouw branche om te achterhalen welke zoekwoorden gebruikers gebruiken om onderwerpen in jouw branche te bespreken en te onderzoeken.

Bovendien zal zoekwoordenonderzoek naar onderwerpen verschillende subonderwerpen aan het licht brengen waar gebruikers naar zoeken en waarop ze antwoorden willen, om je content te verrijken.

Bonus tip: Als je content maakt voor een klant of bedrijf en je hen wilt enthousiasmeren, focus dan eerst op hun producten en diensten met de hoogste ROI (Return on Investment). Vind die belangrijke zoekwoorden met hoge relevantie en lage concurrentie om content te creëren die aanspreekt bij hun doelgroep en hen snel verkeer oplevert.

Te beperkt denken

Het snel schrijven van blogs rond één enkel zoekwoord kan voldoen aan de behoeften van je klant, maar het levert hen waarschijnlijk niet veel rendement op hun investering op. Als je content te beperkt denkt of geen uniek perspectief of educatieve waarde biedt, is het net zo waardevol als wanneer je het nooit had geschreven.

Oplossing

Als je jezelf een professionele schrijver noemt, moet je hoogwaardige content produceren. Onderzoek hoog scorende content in je vakgebied en vind nieuwe manieren om aanvullend inzicht of persoonlijke tips te bieden om de content te verrijken.

Het is gemakkelijk om dezelfde content te herkauwen als iedereen, maar als je met je content impact wilt maken, zul je buiten de gebaande paden moeten denken.

Een saaie titel hebben

Er is niets frustrerender dan geen enkele tractie te krijgen voor een stuk content waar je ontzettend hard en lang aan hebt gewerkt.

Vaak ligt het probleem niet in je content, maar in je titel.

Oplossing

Om klikken op je content te genereren, moet je eerst onderzoeken welke zoekwoorden klikken en verkeer genereren. Vervolgens volg ik een eenvoudige formule voor de meeste van mijn koppen:

  • Houd titels op een passende lengte (55-60 tekens).
  • Voeg het relevante zoekwoord aan het begin van de titel toe.
  • Biedt een oplossing of reden om te lezen (bijvoorbeeld, Wordt vandaag een betere schrijver).
  • Gebruik krachtige woorden om aan te trekken.

Geen sterke introductie hebben

De twee meest voorkomende redenen waarom mensen op content klikken, zijn snelle antwoorden en verhalen. Ideaal gezien zouden je koppen dus snelle antwoorden moeten bieden voor sub onderwerpen, en je introductie zou een sterke hook moeten hebben om de lezer in je stuk te trekken.

Net als een kop zal je hook bepalen of je wel of geen klikken krijgt voor je content.

Oplossing

Maak indruk op de lezer. Makkelijker gezegd dan gedaan, toch? Maar het punt is om niet meteen in een verhaal of beschrijving te duiken. Je moet de lezer een reden geven om je bericht te lezen.

Hoewel er geen strikte regel is voor het schrijven van hooks, zijn hier een paar algemene tips:

  • Noem een opvallende statistiek. (bijvoorbeeld, Wist je dat 50% van de schrijvers niet eens weet hoe ze hook moeten schrijven?)
  • Doe een verrassende of controversiële uitspraak.
  • Stel een prikkelende vraag.
  • Begin een verhaal middenin.
  • Gebruik een inzichtelijk citaat.

Bonus tip: Gebruik je eerste paar alinea's om mensen in een verhaal te trekken. In bepaalde gevallen duik je misschien pas in de details van je content in de eerste alinea van de tekst.

Het niet optimaliseren van je kop- en metatags

Vaak kom ik verschillende artikelen tegen op zeer gerenommeerde publicaties met niet-geoptimaliseerde kop-tags of lijsten van slechts één woord die een minimale context bieden. Het optimaliseren van kop-tags stelt lezers in staat om je artikel te scannen en de juiste subonderwerpen te vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Bovendien stelt het optimaliseren van kop-tags Google in staat om gebruikers vanuit een antwoordvak naar het gemarkeerde gedeelte van je webpagina te leiden.

Oplossing

Zoek een kern zoekwoord en voeg dan vraagzinnen toe om specifieke subonderwerpen te beantwoorden die gebruikers op Google SERPs onderzoeken.

Maak ook subonderwerpen voor gerelateerde longtail zoekwoorden. Bijvoorbeeld, als je schrijft over motorfietsen, het vermelden van specificaties, zoals de vering en de motor, in specifieke secties met geoptimaliseerde zoekwoorden zal gebruikers de exacte informatie geven waar ze naar op zoek zijn en ze vertellen waar ze die kunnen vinden.

Bonus tip: Neem een voorbeeld aan de piramide stijl van journalistiek schrijven. Begin met het hoofdonderwerp bovenaan je artikel en schrijf vervolgens specifieke secties van je artikel met subonderwerpen die betrekking hebben op het hoofdonderwerp.

De content niet scanbaar maken

Goede content moet makkelijk scanbaar en consumeerbaar zijn.

De meeste mensen zullen meteen van een pagina afkomen die grote doorlopende alinea's bevat en eindeloos lijkt te scrollen.

Oplossing

Maak de content minder intimiderend door alinea's op te breken met afbeeldingen, video's, infographics, ruimtes en goed geoptimaliseerde koppen.

Experimenteer met multimedia waar het zinvol is om een verhaal te vertellen of een specifiek onderwerp uit te leggen.

Mensen zijn meestal visuele en kinesthetische leerlingen, dus zoeken manieren om die leerstijlen aan te spreken zonder ze te overweldigen met grote alinea's.

veel voorkomende copywriters fouten

Onvoldoende investeren in redactie

Volgens Stephen King bestaat ongeveer 10% van het schrijfproces uit redactie, maar ik heb sommige auteurs horen zeggen dat het veel meer is. Realistisch gezien zou elke fout die je maakt tijdens het schrijven moeten worden toegeschreven aan het redigeren. Daarom moeten schrijvers het redeneerproces beheersen.

Oplossing

Heb je weleens gehoord van de uitdrukking "slimmer werken, niet harder"? Wanneer ik zeg dat je meer tijd moet investeren in redactie, bedoel ik niet dat je meer tijd moet besteden of meer geld moet uitgeven; ik bedoel het optimaliseren van het proces.

Laat een ander teamlid je redactie doen en laat frisse ogen op een stuk werpen.

Bonus tip: Wacht een dag of twee en bewerk dan snel een concept, zodat je een volledig fris perspectief hebt op een onderwerp. Deze strategie zal het redigeren efficiënter en minder belastend maken.

Het gebruik van complexe vaktaal en woorden

Dit punt heeft betrekking op het niet kennen van je doelgroep, maar het is een fout die we allemaal als schrijvers en SEO-professionals maken.

Het gebruik van overdreven complexe jargon en taal kan het voor lezers moeilijk maken om je content te begrijpen en te volgen. Als lezers constant elk ander woord of elke andere zin die je zegt moeten opzoeken, zullen ze snel verveeld en geïrriteerd raken.

Oplossing

Vervang altijd complexe woorden door eenvoudige taal. Idealiter zou je moeten schrijven voor een publiek met het vocabulaire van een 5e of 6e klasser om de content gemakkelijk te consumeren en te onthouden.

Bonus tip: Als je gedwongen bent om vaktaal te gebruiken, leg het dan uit, link het naar een andere pagina op je site en schrijf acroniemen uit.

De content te lang maken

Een van de moeilijkste gewoonten voor doorgewinterde schrijvers om af te leren, is het creëren van lange zinnen en alinea's. Helaas hebben we allemaal de natuurlijke neiging om zo veel mogelijk te zeggen of onze punten te over verklaren, met het risico ons publiek te overweldigen.

Ik raad altijd aan om de lengte van online content af te stemmen op het medium. Bijvoorbeeld, blogs hoeven niet langer dan 2.500 woorden te zijn - bewaar die content voor een e-book!

Oplossing

Afhankelijk van het medium moeten alinea's in blogs hooguit uit één tot drie zinnen bestaan. Bovendien, als je geen tijdloze gids schrijft, houd de subonderwerpen dan kort en bondig en bewaar de content voor elk subonderwerp in een aparte post!

Bonus tip: Haal wat inspiratie uit Hemingway en zijn beruchte ijsbergtheorie. In sommige gevallen kan je content eenvoudig zijn en hoef je niet elk argument uit te leggen. De meeste lezers begrijpen bijvoorbeeld waarom "content koning is" en hebben geen alinea nodig om dit punt te herhalen.

Geen duidelijke oproep tot actie (CTA) bieden

Realistisch gezien zou je content oplossingen of volgende stappen moeten bieden om je lezers te motiveren tot een gewenste actie. Als je echter geen duidelijke oproep tot actie (CTA) of gerelateerde content op je website opneemt, loop je het risico om websitebezoekers voorgoed te verliezen.

top 10 copywirter fouten

Oplossing

Geef lezers een reden om op je site te blijven of meer interactie te hebben met je tekst. Biedt aan het einde van een artikel een link om je nieuwsbrief te abonneren of voorzie een CTA-knop die leidt naar een verkoop of consultatie als je schrijft voor een bedrijf.

Bonus tip: Creëer een dripcampagne voor lezers die zich aanmelden voor je nieuwsbrief met gerelateerde content die hen uiteindelijk leidt tot een aankoop op je website.

Onvoldoende interne koppeling tussen content

Je zou altijd relevante links in je content moeten opnemen om autoriteit op je website op te bouwen. Daarnaast vergroot de interne koppeling ook de tijd die mensen op je website doorbrengen en verhoogt het de kans op conversie op je website.

Oplossing

Gebruik je favoriete organische onderzoekstool, zoals Semrush, om je best presterende/het hoogste ROI-pagina's te vinden en voeg relevante links in je content in die het hoofdonderwerp van het artikel versterken.

Bonus tip: Vorm content clusters rond hoofdonderwerpen en voorzie ondersteunende links naar subonderwerpen op afzonderlijke pagina's die op elkaar inwerken. Bijvoorbeeld, als je een pagina met topnavigatie hebt voor contentmarketing en een ondersteunende pagina over linkbuilding, voeg dan links in beide pagina's van de content in om naar elkaar te linken

Vergeten je content te promoten

Aan de andere kant zijn de meeste professionele schrijvers vaak lui als het aankomt op het promoten van hun contet. Tenzij je al een gevestigd publiek hebt op sociale media of je blog, zal je content niet ver komen zonder links en delingen.

Oplossing

Bouw links naar je content op door contact op te nemen met andere auteurs die over vergelijkbare onderwerpen hebben geschreven en vraag om een link. Daarnaast zijn er verschillende manieren om links naar je site en specifieke inhoudspagina's op te bouwen, zoals gastberichten, content syndicatie, contact opnemen met influencers, enz.

Het doel is exposure, wat relevante statistieken naar je site zal brengen en zal helpen om te rangschikken voor verschillende zoekwoorden.

Bonus tip: Adverteer je content op sites zoals Facebook en Twitter om je content rechtstreeks voor je doelgroep te plaatsen. Natuurlijk zijn veel mensen sceptisch over advertenties op sociale media, maar als je content goed is, zal deze betrokkenheid genereren.

Het niet beoordelen van content

Als we de prestaties van onze content niet volgen nadat deze is geschreven, krijgen we geen inzicht in wat we verkeerd doen.

fouten van beginnende copywriters

Oplossing

Gebruik Google Search Console, Google Analytics of je favoriete organische onderzoekstool om te zien welke content verkeer naar je site leidt en welke kliks niet genereert. Vergelijk deze gegevens met de rangschikking van zoekwoorden en identificeer gebieden waar meta-tag optimalisaties, andere zoekwoorden of het toevoegen van multimedia je content een voorsprong kunnen geven op de concurrentie.

Content is een serieuze investering, dus volg de prestaties ervan om het maximale rendement uit je investering te halen.

Bonus tip: Overweeg om content opnieuw te gebruiken door deze bij te werken naar moderne normen of door video of infographics aan content toe te voegen om organisch weer te rangschikken.

Te veel tijd besteden aan één stuk

Tijdsbeheer is een van de moeilijkste vaardigheden voor een schrijver om onder de knie te krijgen. Afhankelijk van de lengte en het onderwerp van een stuk, kun je uren bezig zijn met een enkel stuk.

Als schrijver is je inkomen gebaseerd op de productie van je werk. Dus hoe verbeter je je productiviteit en besteed je minder tijd aan elk stuk zonder in te leveren op kwaliteit?

Oplossing

Optimaliseer je proces met een paar handige tips:

  • Reserveer een specifieke tijd op de dag voor schrijven.
  • Stel een doel voor elk stuk content, samen met deadlines.
  • Creëer een aparte ruimte in je thuiskantoor voor schrijven.
  • Verfijn je schrijfvaardigheden door constant te schrijven (niet alleen wanneer je in de stemming bent).
  • Maak een sjabloon en vul vervolgens de ontbrekende informatie in.
  • Elimineer alle afleidingen in je werkruimte.

Bonus tip: Vind je flow staat. Iedereen heeft een manier om in een flow van totale concentratie en focus te komen. Mediteer of luister naar muziek als dat helpt om in die flow te komen.

Onvoldoende lezen

Ik merk dat maar heel weinig professionele schrijvers niet lezen, maar het is nog steeds een nuttige herinnering dat je niet genoeg leest.

Lezen is als gewichtheffen voor een schrijver; het helpt om die hersenen spieren te versterken en nieuwe neurale paden te vormen.

Bovendien zal ik meer lezen over je branche en de onderwerpen waarover je schrijft, je tot een gezaghebbende deskundige maken en je geloofwaardigheid vergroten.

Oplossing

Reserveer dagelijks of om de dag wat tijd om te lezen. Ik blokkeer vaak wat tijd tijdens mijn lunchpauze om te lezen in mijn favoriete publicaties, zodat ik altijd op de hoogte ben van het laatste nieuws in de SEO-industrie.

Bonus tip: Oefen verschillende vormen van schrijven om je schrijfvaardigheden te verbeteren. Probeer bijvoorbeeld te schrijven over nieuwe onderwerpen, fictie te schrijven of te schrijven voor verschillende formaten zoals nieuwsbrieven of persberichten. Dit helpt om de geest fris te houden en je zult nooit verveeld raken van schrijven.

Alle professionals maken fouten, maar de meeste van hen worden niet online gepubliceerd voor de hele wereld om te zien. Desondanks zal je werk alleen maar verbeteren als je af en toe terugkeert naar de basis en je schrijf kennis opfrist.

De beste manier om deze fouten te overwinnen, is echter om te blijven schrijven. Laat je nooit ontmoedigen, want zelfs de meest ervaren schrijvers maken voortdurend fouten.


Reacties