Wat is een content audit?

Wat is een content audit?

Hier is wat je moet weten over content audits, waarom en wanneer je er een moet uitvoeren, en tips en tools om aan de slag te gaan.

Hoe presteert de content op je website? En hoe zit het met die blog content die je twee maanden geleden hebt gepubliceerd? Twee jaar geleden?

Helpt het je allemaal om je doelen te bereiken? Weet je dat - of heb je geen idee?

Dan is het tijd voor een content audit.

Hoe voer ik een content audit uit

Wat is een content audit? Waarom zou je er een moeten uitvoeren?

Een content audit is een systematische beoordeling van de content op je site, waaronder:

  • Blogs.
  • Landingspagina's.
  • Product- of dienst pagina's.
  • Kern: Inhoudspagina's.

Deze beoordeling helpt je te begrijpen of je content werkt om je doelen te bereiken, inclusief het bereiken van je gewenste doelgroep.

Maar dat is niet alles wat het doet.


4 voordelen van het uitvoeren van een content audit

Het toont je welke content verbetering nodig heeft (ondersteund door gegevens)

Naast het laten zien of je content in het algemeen werkt, geeft een content audit je ook concrete aanwijzingen over de gebieden die je moet verbeteren.

Bijvoorbeeld, je kunt gebroken links vinden waar je eerder niet van op de hoogte was, kansen voor zoekwoorden die je mist, ontbrekende metadata en andere problemen die je eenvoudig kunt aanpakken om de bereikbaarheid en zichtbaarheid in zoekmachines van je inhoud te verbeteren.

Het geeft je een overzicht van je content als geheel

Als je veel content op je website hebt, kan een audit een enorme klus zijn. Toch is het uitvoeren van een content audit de enige manier om door je volledige verzameling content te graven en een echt begrip te krijgen van of deze je bedrijf van dienst is... of tekortschiet.

Een content audit helpt je om je content te optimaliseren zodat deze presteert

Zelfs als je een heel klein bedrijf hebt en niet veel content hebt, is een content audit nog steeds nuttig. Het zal je helpen om de content die je wel hebt te optimaliseren, zodat deze op zijn best presteert.

En presterende content is krachtig.

  • Het kan klanten overtuigen dat je merk betrouwbaar is: 64% van de consumenten zei dat ze een merk als betrouwbaar beschouwen na het lezen van een informatief stuk content van dat merk. 
  • Goede content kan koopbeslissingen beïnvloeden: consumenten waren 131% meer geneigd om te kopen bij een merk met effectieve content. 
  • Geoptimaliseerde content is een leadmachine: het genereert 3 keer zoveel leads als traditionele marketing, maar kost 62% minder om te onderhouden. 

Het zal je toekomstige contentcreatie verbeteren

Omdat een content audit je helpt begrijpen wat wel en niet werkt (omdat je bewijs van beide op je site zult zien!), kun je dit toepassen op je toekomstige contentcreatie voor betere resultaten.

Wanneer moet je een content audit uitvoeren

Nu je weet wat een content audit is en waarom je er een zou moeten uitvoeren, is de volgende vraag wanneer.

Wanneer is het beste moment om een content audit uit te voeren?

Overweeg deze scenario's:

  • Je website is een paar jaar oud en je hebt nog nooit eerder een content audit gedaan. (Je bent waarschijnlijk al te laat!)
  • Je bent bezig met het opbouwen van een contentstrategie en je wilt een duidelijk beeld hebben van waarmee je werkt.
  • Je herziet je contentstrategie of herontwerpt je website.

De basisstappen van een content audit

Hoe werkt een content audit? De basisstappen omvatten het stellen van doelen, het verzamelen van je content en gegevens, en het kritisch analyseren van wat je ontdekt.

Content uitvoering

Stap 1: Stel doelen

Ga niet zomaar een content audit in zonder een duidelijk doel, anders weet je niet op welke soorten content of gegevenspunten je je moet richten. Bepaal wat je hoopt te bereiken met je content audit.

Stap 2: Verzamel, categoriseer en organiseer je inhoud

Je hebt een manier nodig om je content stukken te vergelijken en te contrasteren, een overzicht te hebben van de gegevens en elke post te categoriseren op basis van de actie die je zult ondernemen.

Stap 3: Analyseer je content

Bekijk de gegevens en bepaal welke stukken je zult bewerken, herschrijven, bewaren of verwijderen.

Stap 4: Maak een plan op basis van je bevindingen

Maak een prioriteitenlijst voor welke content stukken onmiddellijke aandacht nodig hebben, en maak een plan voor hoe je updates en herschrijvingen zal uitvoeren.

Stap 5: Pas je contentstrategie aan

Wat heb je geleerd van je content audit? Neem dat mee in je toekomstige contentstrategie.

Hulpmiddelen om te gebruiken voor een content audit

Wanneer je klaar bent om je content audit uit te voeren, zijn er verschillende opties voor het verzamelen van URL's, gegevens en statistieken en om alles samen te voegen voor optimale analyse.

Hier zijn enkele van de tools die je misschien nodig hebt.

Een eenvoudige spreadsheet

Voor een basis content audit - of een voor een relatief kleine site - is een eenvoudige spreadsheet een goede optie.

Een spreadsheet helpt je om je content informatie en gegevens op een georganiseerde manier weer te geven, waardoor het gemakkelijker wordt om te analyseren.

content-analyse-voor-professionals

Analyse software

Analytische gegevens zijn belangrijk voor je content audit. Dit omvat statistieken zoals paginaweergaven, aantal interne links en backlinks, bouncepercentage, tijd op pagina, conversiepercentage, gemiddelde positie in Google, en nog veel meer.

Je hebt concrete gegevens nodig over elk stuk content, zodat je kunt beslissen welke actie je in de toekomst moet ondernemen (bewerken, herschrijven, verwijderen of behouden).

Als je je content prestaties nog niet volgt in een tool zoals Google Analytics, kun je verschillende statistieken halen uit SEO-tools zoals Semrush, Ahrefs of SEO Site Checkup.

Hulpmiddelen voor content kwaliteit

Om je te helpen de kwaliteit van de content te kwantificeren, wil je misschien enkele van deze tools gebruiken om je content te controleren op leesbaarheid, grammatica en woordgebruik, en leesniveau.

Een tool voor contentinventarisatie

Als je een grote site hebt, moet je mogelijk investeren in een tool voor contentinventarisatie om je leven gemakkelijker te maken. Deze tools gebruiken je sitemap om automatisch je content-URL's en bijbehorende statistieken op te halen.

Een paar goede opties zijn Screaming Frog SEO Spider en Semrush Content Audit Tool.

Soorten content audits en hun bijbehorende doelen

Hoewel je zeker elke afzonderlijke content op je site kunt auditen, is het een beter idee om je focus te beperken en een audit uit te voeren op basis van het soort content en doelen.

Bijvoorbeeld, auditeer al je bloginhoud, al je landingspagina's, al je product- of dienst pagina's, of al je kern inhoudspagina's.

Nadat je een type content hebt gekozen, beslis je welk doel je nastreeft met je content audit. Hier zijn enkele veel voorkomende doelen:

Doel: SEO

Wanneer je een content-audit benadert met als doel je SEO te verbeteren, zul je je bezighouden met hoe je content stukken presteert in Google. Je zult jezelf moeten afvragen of je content stukken goed zijn geoptimaliseerd voor bezoekers en zoekmachines. Kijk naar:

  • Kwaliteit van de content.
  • Woordenaantal.
  • Trefwoord: Moeilijkheid en zoekvolume.
  • Gemiddelde positie in Google.
  • Organische paginaweergaven.
  • Structuur van de inhoud en trefwoord optimalisatie. (Zijn er koppen met trefwoorden aanwezig? Hoe is het stuk georganiseerd? Is het focus trefwoord optimaal geplaatst?)

Doel: Betere betrokkenheid en bruikbaarheid

Met als doel de betrokkenheid en bruikbaarheid te verbeteren, moet je content-audit zich richten op hoe jouw lezers interageren met jouw content - en hoe je die betrokkenheid kunt vergroten. Kijk naar:

  • Sociale shares.
  • Tijd op de pagina.
  • Bouncepercentage.
  • Conversies.
  • Interne links en/of kapotte links.

Specifiek, kijk welke stukken de meeste/minste betrokkenheid genereren, en analyseer wat bijdraagt aan dat succes/mislukking.

Doel: Conversie-optimalisatie

Een ander doel dat je kunt nastreven met een content audit is kijken hoe goed je content converteert en vaststellen wat verbeterd moet worden. Je zou kunnen kijken naar:

Hoe goed je content elke fase van de klantreis aanpakt en of er hiaten bestaan. 

Welke pagina's goed converteren in vergelijking met welke niet converteren, waarbij je metrieken vergelijkt zoals:

  • Tijd op de pagina.
  • Bouncepercentage.
  • Conversiepercentage.

content strategie voor beginners en nieuwe lingen

Wat is een content audit? Antwoord: Een noodzakelijk onderdeel van je contentstrategie

Een content audit is, heel eenvoudig, de enige manier om je content op verschillende niveaus te begrijpen: diep in de details en vanuit een vogelperspectief.

Of je site nu enorm is of klein, een content audit kan je helpen begrijpen wat je hebt, wat je nodig hebt, wat je niet nodig hebt en welke stappen je in de toekomst kunt nemen om ervoor te zorgen dat je ecosysteem van content bijdraagt aan je doelen.

Onthoud: Er is geen perfecte of vaste manier om een content audit uit te voeren. Je audit kan veranderen afhankelijk van het type content dat je analyseert en de doelen die je hoopt te bereiken tegen de voltooiing van de audit. Houd dat in gedachten en pas je content audit aan aan wat je site en contentstrategie vereisen.

Tenslotte, verwaarloosde het uitvoeren van regelmatige content audits niet. Eenmalig zal je site/bedrijf slechts voor een beperkte tijd helpen. Naarmate je content blijft groeien, moet je blijven snapshots nemen van hoe het werkt, voortdurend aanpassingen en koerscorrecties doorvoeren.

Content Audits zijn essentieel voor een goed geoliede contentstrategie - verwaarloos deze taak niet, en je zult resultaten zien.

Over de schrijver
Reactie plaatsen