SEO staat voor "zoekmachine optimalisatie". Simpel gezegd betekent SEO het proces van het verbeteren van je website om de zichtbaarheid ervan in Google, Microsoft Bing en andere zoekmachines te vergroten wanneer mensen zoeken naar:
- Producten die je verkoopt.
- Diensten die je levert.
- Informatie over onderwerpen waarin je diepgaande expertise en/of ervaring hebt.
Hoe beter de zichtbaarheid van je pagina's in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat je gevonden en aangeklikt wordt. Uiteindelijk is het doel van zoekmachine optimalisatie om website bezoekers aan te trekken die klanten, cliënten of een publiek worden dat blijft terugkomen.
Hoe verschilt SEO van SEM en PPC?
SEM en PPC zijn twee andere veel voorkomende termen die je vaak zult tegenkomen en zult horen in de grotere zoekmarketing gemeenschap.
Lees verder om meer te leren over beide termen en hoe ze gerelateerd zijn aan SEO.
SEO vs. SEM
SEM staat voor search engine marketing – of, zoals het vaker bekend is, zoekmarketing.
Zoekmarketing is een type digitale marketing. Het is een overkoepelende term voor de combinatie van SEO en PPC activiteiten die bedoeld zijn om verkeer te genereren via organisch zoeken en betaald zoeken.
Eenvoudig gezegd, zoekmarketing is het proces van het verkrijgen van verkeer en zichtbaarheid van zoekmachines door zowel betaalde als onbetaalde inspanningen.
Dus, hoe verschillen SEO en SEM? Technisch gezien zijn ze niet verschillend - SEO is simpelweg de ene helft van SEM:
- SEO = organisch verkeer genereren vanuit zoekmachines.
- SEM = organisch en betaald verkeer genereren vanuit zoekmachines.
Nu wordt het een beetje verwarrend.
Tegenwoordig gebruiken veel mensen SEM en PPC door elkaar (waarover we in de volgende sectie zullen praten).
Dit idee lijkt SEO te ondermijnen. Echter, SEO is marketing, net zoals PPC marketing is.
Dit is de beste manier om over SEO en SEM te denken:
Stel je voor dat SEM een munt is. SEO is de ene kant van die munt. PPC is de andere kant.
SEO vs. PPC
PPC staat voor pay-per-click – een type digitale marketing waarbij adverteerders worden belast telkens wanneer er op een van hun advertenties wordt geklikt.
In feite bieden adverteerders op specifieke zoekwoorden of zinnen waarvoor ze willen dat hun advertenties verschijnen in de zoekmachine resultaten. Wanneer een gebruiker zoekt naar een van die zoekwoorden of zinnen, verschijnt de advertentie van de adverteerder tussen de topresultaten verschijnen.
Dus nogmaals, als we aan zoekmarketing denken als een munt, zijn SEO en PPC twee zijden van dezelfde munt - SEO is de onbetaalde zijde, PPC is de betaalde zijde.
Een ander belangrijk punt: het is belangrijk om nooit te denken in termen van "SEO vs. PPC" (d.w.z. welke is beter) omdat deze kanalen elkaar aanvullen. Het is geen of-of-vraag - kies altijd voor beide (zolang je budget het toelaat).
Zoals we eerder al zeiden, worden de termen SEM en PPC in de industrie door elkaar gebruikt.
Wanneer we "SEM" noemen, is dat omdat we verwijzen naar zowel SEO (organisch zoeken) als PPC (betaald zoeken).
Waarom is SEO belangrijk?
SEO is een cruciaal marketingkanaal. Ten eerste: organisch zoeken levert 53% van al het websiteverkeer op.
Dat is een grote reden waarom de wereldwijde SEO-industrie naar verwachting een verbazingwekkende $122,11 miljard zal bereiken tegen 2028. SEO genereert echte zakelijke resultaten voor merken, bedrijven en organisaties van alle grootte.
Wanneer mensen ergens heen willen gaan, iets willen doen, informatie willen zoeken, onderzoek willen doen of een product/dienst willen kopen - begint hun reis meestal met een zoekopdracht.
Maar tegenwoordig is zoeken ongelooflijk gefragmenteerd. Gebruikers zoeken misschien op traditionele zoekmachines (bijv. Google, Microsoft Bing), sociale platformen (bijv. YouTube, TikTok) of retailwebsites (bijv. Bol.com).
Er worden elk jaar miljarden zoekopdrachten uitgevoerd. Zoeken is vaak de belangrijkste bron van verkeer voor websites, wat het essentieel maakt om "zoekmachinevriendelijk" te zijn op elk platform waar mensen kunnen zoeken naar je merk of bedrijf.
Dit alles betekent dat het verbeteren van je zichtbaarheid, en hoger scoren in de zoekresultaten dan je concurrentie, een positieve impact kan hebben op je resultaten.
SEO is ook ongelooflijk belangrijk omdat de zoekmachine resultatenpagina's (of SERP's) super competitief zijn - gevuld met zoekfuncties (en PPC-advertenties). SERP-functies omvatten:
- Kennispanelen.
- Uitgelichte fragmenten.
- Kaarten.
- Afbeeldingen.
- Video's.
- Topverhalen (nieuws).
- Veel gestelde vragen
- Carrousels.
Een andere reden waarom SEO cruciaal is voor merken en bedrijven: in tegenstelling tot andere marketingkanalen, is goed SEO-werk duurzaam. Wanneer een betaalde campagne eindigt, eindigt ook het verkeer. Verkeer van sociale media is hoogstens onbetrouwbaar - en een fractie van wat het ooit was.
SEO is de basis van holistische marketing, waar alles wat je bedrijf doet, van belang is. Zodra je begrijpt wat je gebruikers willen, kun je die kennis implementeren in je:
- Campagnes (betaald en organisch).
- Website-inhoud.
- Sociale media-eigendommen.
SEO is een kanaal dat het verkeer genereert dat je nodig hebt om belangrijke zakelijke doelen te bereiken (bijv. conversies, bezoeken, verkopen). Het bouwt ook vertrouwen op - een website die goed scoort, wordt over het algemeen beschouwd als gezaghebbend of betrouwbaar, wat belangrijke elementen zijn die Google wil belonen met betere rankings.
Soorten SEO
Er zijn drie soorten SEO:
- Technische SEO: Het optimaliseren van de technische aspecten van een website.
- On-site SEO: Het optimaliseren van de inhoud op een website voor gebruikers en zoekmachines.
- Off-site SEO: Het creëren van merkactiva (bijv. mensen, merken, waarden, visie, slogans, catchphrases, kleuren) en activiteiten ondernemen die uiteindelijk de merkbekendheid en -herkenning zullen vergroten (d.w.z., het demonstreren en vergroten van zijn expertise, autoriteit en betrouwbaarheid) en generatie van vraag.
Je behoudt 100% controle over content en technische optimalisaties. Dat is niet altijd het geval met off-site (je kunt de links van andere sites of als platforms waarop je vertrouwt, sluiten of een grote verandering ondergaan) niet controleren, maar die activiteiten zijn nog steeds een essentieel onderdeel van dit SEO-succes triade.
Stel je SEO voor als een sportteam. Je hebt zowel een sterke aanval als verdediging nodig om te winnen - en je hebt fans (oftewel een publiek) nodig. Beschouw technische optimalisatie als je verdediging, content optimalisatie als je aanval, en off-site optimalisatie als manieren om een loyale fanbase aan te trekken, te betrekken en te behouden.
Technische optimalisatie
Het optimaliseren van de technische elementen van een website is cruciaal en fundamenteel voor SEO-succes.
Het begint allemaal met architectuur - het creëren van een website die door zoekmachines kan worden gecrawld en geïndexeerd.
Je wilt dat het voor zoekmachines eenvoudig is om alle inhoud op je pagina's te ontdekken en toegang te krijgen (d.w.z., tekst, afbeeldingen, video's). Welke technische elementen zijn hier belangrijk: URL-structuur, navigatie, interne linking en meer.
Ervaring is ook een cruciaal element van technische optimalisatie. Zoekmachines benadrukken het belang van pagina's die snel laden en een goede gebruikerservaring bieden. Elementen zoals Core Web Vitals, mobielvriendelijkheid en bruikbaarheid, HTTPS en het vermijden van opdringerige interstitials zijn allemaal belangrijk in technische SEO.
Een ander gebied van technische optimalisatie is gestructureerde data (ook bekend als schema). Door deze code aan je website toe te voegen, kunnen zoekmachines je inhoud beter begrijpen en je verschijning in de zoekresultaten verbeteren.
Bovendien spelen webhostingservices, CMS (content management systeem) en sitebeveiliging allemaal een rol in SEO.
Contentoptimalisatie
In SEO moet je content worden geoptimaliseerd voor twee primaire doelgroepen: mensen en zoekmachines. Dit betekent dat je de content die je publiek zal zien (wat daadwerkelijk op de pagina staat) optimaliseert, evenals wat zoekmachines zullen zien (de code).
Het doel is, altijd, om behulpzame, hoogwaardige content te publiceren. Dit kun je doen door een combinatie van het begrijpen van de wensen en behoeften van je publiek, data en begeleiding aangeboden door Google.
Bij het optimaliseren van content voor mensen, moet je ervoor zorgen dat het:
- Relevante onderwerpen behandelen waarin je ervaring of expertise hebt.
- Zoekwoorden bevat die mensen zouden gebruiken om de content te vinden.
- Uniek of origineel is.
- Goed geschreven is en vrij van grammaticale en spelfouten.
- Actueel is, met nauwkeurige informatie.
- Multimedia bevat (bijv. afbeeldingen, video's).
- Beter is dan je SERP-concurrenten.
- Leesbaar is - gestructureerd om het mensen gemakkelijk te maken de informatie die je deelt te begrijpen (denk aan: tussenkoppen, paragraaf lengte, gebruik van vet/cursief, genummerde/ongenummerd
Voor zoekmachines zijn enkele belangrijke content elementen om te optimaliseren:
- Titel tags
- Meta-omschrijving
- Kopteksten (H1-H6)
- Alt-tekst van afbeeldingen
- Open Graph en Twitter Cards metadata
Off-site optimalisatie
Er zijn verschillende activiteiten die misschien niet strikt gezien als "SEO" beschouwd worden, maar desondanks kunnen afstemmen op en indirect bijdragen aan het succes van SEO.
Linkbuilding (het proces van het verkrijgen van links naar een website) is de activiteit die het meest geassocieerd wordt met off-site SEO. Er kunnen grote voordelen zijn (bijv. rankings, verkeer) van het krijgen van een gevarieerd aantal links die naar je website wijzen vanuit relevante, autoritaire, vertrouwde websites. Link kwaliteit is belangrijker dan link kwantiteit - en een grote hoeveelheid kwaliteit links is het doel.
En hoe krijg je die links? Er zijn verschillende methoden voor website promotie die samenwerken met SEO-inspanningen. Deze omvatten:
- Merkopbouw en merkmarketing: Technieken ontworpen om herkenning en reputatie te vergroten.
- PR: Public relations technieken ontworpen om redactioneel gegeven links te verdienen.
- Contentmarketing: Enkele populaire vormen zijn het creëren van video's, e-boeken, onderzoeksstudies, podcasts (of gast zijn in andere podcasts) en gastposten (of gastbloggen).
- Social media marketing en optimalisatie: claim de handle van je merk op alle relevante platforms, optimaliseer deze volledig en deel relevante content.
- Beheer van vermeldingen: Het claimen, verifiëren en optimaliseren van de informatie op platforms waar informatie over je bedrijf of website door zoekers kan worden gevonden (bijv. directories, recensiewebsites, wiki's).
- Beoordelingen en recensies: Ze krijgen, erop letten en erop reageren.
Over het algemeen, wanneer je praat over off-site, heb je het over activiteiten die niet direct je vermogen om te ranken vanuit een puur technisch standpunt zullen beïnvloeden.
Echter, nogmaals, alles wat je merk doet, is van belang. Je wilt dat je merk overal gevonden wordt waar mensen naar je kunnen zoeken. Daarom hebben sommige mensen geprobeerd om "zoekmachineoptimalisatie" eigenlijk te herdefiniëren als "zoekervaring optimalisatie" of "overal zoekoptimalisatie."
SEO specialisaties
Zoekmachine optimalisatie heeft ook een paar subgenres. Elk van deze specialisatiegebieden verschilt op zijn eigen manier van “reguliere SEO”, meestal door de noodzaak van aanvullende tactieken en het presenteren van verschillende uitdagingen.
Vijf dergelijke SEO-specialisaties zijn onder andere:
- E-commerce SEO: Aanvullende SEO-elementen omvatten het optimaliseren van categoriapagina's, productpagina's, gefacetteerde navigatie, interne linkstructuren, productafbeeldingen, productbeoordelingen, schema’s en meer.
- Enterprise SEO: Dit is SEO op een massale schaal. Dit betekent meestal dat je te maken hebt met een website (of meerdere websites/merken) met meer dan 1 miljoen pagina’s - of het kan zijn gebaseerd op de grootte van de organisatie (meestal diegenen die miljoenen of miljarden per jaar verdienen). Enterprise bezig zijn betekent ook vaak vertragingen bij het proberen SEO-wijzigingen geïmplementeerd te krijgen door het ontwikkelteam, evenals de betrokkenheid van meerdere stakeholders.
- Internationale SEO: Dit is wereldwijde SEO voor internationale bedrijven - SEO doen voor multiregionale of meertalige websites - en optimaliseren voor internationale zoekmachines zoals Baidu of Naver.
- Lokale SEO: Hier is het doel om websites te optimaliseren voor zichtbaarheid in lokale organische zoekmachine-resultaten door het beheren en verkrijgen van beoordelingen en bedrijfsvermeldingen, onder andere.
- Nieuws SEO: Bij nieuws is snelheid van het grootste belang - specifiek ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk in de index van Google terechtkomt en verschijnt op plaatsen zoals Google Discover, Google’s Top Stories en Google Nieuws. Er is een behoefte om best practices te begrijpen voor betaalmuren, sectiepagina's, nieuws-specifieke gestructureerde data en meer.
Hoe werkt SEO?
Als je deze pagina hebt gevonden via een Google-zoekopdracht, heb je waarschijnlijk op Google gezocht naar 'Wat is SEO'
Eenvoudig gezegd, hebben deze factoren (en andere) deze gids geholpen om een goede reputatie te verdienen bij zoekmachines, wat heeft geholpen om jarenlang op positie 1 te ranken. Het heeft signalen verzameld die aantonen dat het gezaghebbend en betrouwbaar is - en daarom verdient het om te ranken wanneer iemand zoekt naar SEO.
Maar laten we breder kijken naar SEO. In zijn geheel werkt SEO echt door een combinatie van:
- Mensen: De persoon of het team verantwoordelijk voor het doen of zorgen dat het strategische, tactische en operationele SEO-werk wordt voltooid.
- Processen: De acties die zijn ondernomen om het werk efficiënter te maken.
- Technologie: De platforms en tools die worden gebruikt.
- Activiteiten: Het eindproduct, of resultaat.
Er zijn veel andere factoren die beïnvloeden hoe SEO werkt. Wat volgt, is een beknopte kijk op de belangrijkste kennis- en proceselementen.
Zes kritische gebieden, in combinatie, laten SEO werken:
Begrijpen hoe zoekmachines werken
Simpel gezegd, als je wilt dat mensen je bedrijf vinden via een zoekopdracht - op elk platform - moet je de technische processen begrijpen achter hoe de motor werkt - en dan zorgen dat je alle juiste "signalen" geeft om die zichtbaarheid te beïnvloeden.
Bij traditionele zoekmachines zoals Google, zijn er vier afzonderlijke stadia van zoeken:
- Crawling: Zoekmachines gebruiken crawlers om pagina's op het web te ontdekken door links te volgen en sitemaps te gebruiken.
- Rendering: Zoekmachines genereren hoe de pagina eruit zal zien met behulp van HTML, JavaScript en CSS informatie.
- Indexering: Zoekmachines analyseren de inhoud en metadata van de pagina’s die het heeft ontdekt en voegen ze toe aan een database (hoewel er geen garantie is dat elke pagina op je website wordt geïndexeerd).
- Ranking: Complexe algoritmen kijken naar een verscheidenheid aan signalen om te bepalen of een pagina relevant is en van voldoende hoge kwaliteit om te tonen wanneer zoekers een vraag invoeren.
Maar optimaliseren voor Google-zoeken is anders dan optimaliseren voor zoeken op andere platforms zoals YouTube of Amazon.
Neem bijvoorbeeld Facebook, waar factoren zoals engagement (likes, reacties, delingen, enz.) en met wie mensen verbonden zijn, belangrijk zijn. Dan, op Twitter, zijn signalen zoals actualiteit, interacties, of de geloofwaardigheid van de auteur belangrijk.
En om het nog gecompliceerder te maken: zoekmachines hebben machine learning-elementen toegevoegd om content naar boven te halen - wat het nog moeilijker maakt om te zeggen dat "dit" of "dat" resulteerde in betere of slechtere prestaties.
Onderzoeken
Onderzoek is een sleutelonderdeel van SEO. Sommige vormen van onderzoek die de SEO-prestaties zullen verbeteren, zijn onder andere:
- Doelgroeponderzoek: Het is belangrijk om je doelgroep of markt te begrijpen. Wie zijn ze (d.w.z. hun demografie en psychografie)? Wat zijn hun pijnpunten? Welke vragen hebben ze die jij kunt beantwoorden?
- Zoekwoordenonderzoek: Dit proces helpt je bij het identificeren en integreren van relevante en waardevolle zoektermen die mensen gebruiken in je pagina's - en begrijpen hoeveel vraag en concurrentie er is om te ranken voor deze zoekwoorden.
- Concurrentieonderzoek: Wat doen je concurrenten? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Wat voor soort content publiceren ze?
- Merk-/bedrijfs-/klantenonderzoek: Wat zijn hun doelen - en hoe kan SEO hen helpen die doelen te bereiken?
- Website onderzoek: Verschillende SEO-audits kunnen kansen en problemen aan het licht brengen op een website die succes in organisch zoeken in de weg staan. Enkele audits om te overwegen: technische SEO, content, linkprofiel en E-E-A-T.
- SERP-analyse: Dit zal je helpen de zoekintentie te begrijpen voor een gegeven query (bijv. is het commercieel, transactioneel, informatief of navigatie) en content te creëren die waarschijnlijker rankings of zichtbaarheid verdient.
Planning
Een SEO-strategie is je lange termijn actieplan. Je moet doelen stellen - en een plan voor hoe je ze zult bereiken.
Beschouw je SEO-strategie als een routekaart. Het pad dat je kiest, zal waarschijnlijk in de loop van de tijd veranderen en evolueren - maar de bestemming moet duidelijk en onveranderd blijven.
Je SEO-plan kan dingen bevatten zoals:
- Doelen stellen (bijv. OKR's, SMART) en verwachtingen (d.w.z. tijdlijnen/mijlpalen) definiëren.
- Zinvolle KPI's en metrics definiëren en afstemmen.
- Beslissen hoe projecten zullen worden gecreëerd en geïmplementeerd (intern, extern of een mix).
- Coördineren en communiceren met interne en externe belanghebbenden.
- Tools/technologie kiezen en implementeren.
- Een team werven, opleiden en structureren.
- Een budget vaststellen.
- Resultaten meten en rapporteren.
- De strategie en het proces documenteren.
Creëren en implementeren
Zodra al het onderzoek is gedaan, is het tijd om ideeën om te zetten in actie. Dat betekent:
- Nieuwe content creëren: je contentteam adviseert over welke content gecreëerd moet worden.
- Aanbevelen of implementeren van wijzigingen of verbeteringen aan bestaande pagina's: Dit kan het bijwerken en verbeteren van de content, het toevoegen van interne links, het integreren van keywords/topics/entities, of het identificeren van andere manieren om het verder te optimaliseren, inhouden.
- Oude, verouderde of lage kwaliteit verwijderen: De soorten content die niet goed ranken, converterend verkeer genereren of je helpen je SEO-doelen te bereiken.
Monitoren en onderhouden
Je moet weten wanneer er iets misgaat of breekt op je website. Monitoren is cruciaal.
Je moet weten of het verkeer naar een cruciale pagina daalt, pagina's langzaam worden, niet reageren of uit de index vallen, je hele website offline gaat, links breken, of enig ander aantal potentiële catastrofale problemen.
Analyseren, beoordelen en rapporteren over prestaties
Als je SEO niet meet, kun je het niet verbeteren. Om datagestuurde beslissingen te nemen over SEO, moet je gebruiken:
- Website-analyse: Stel tools in en gebruik ze (minimaal gratis tools zoals Google Analytics, Google Search Console en Bing Webmaster Tools) om prestatiegegevens te verzamelen.
- Tools en platforms: Er zijn veel "all-in-one" platforms (of suites) die meerdere tools bieden, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen geselecteerde SEO-tools te gebruiken om prestaties voor specifieke taken bij te houden. Of, als je de middelen hebt en geen van de tools op de markt doet precies wat je wilt, kun je je eigen tools maken.
Nadat je de gegevens hebt verzameld, moet je rapporteren over de voortgang. Je kunt rapporten maken met behulp van software of handmatig.
Prestatierapportage moet een verhaal vertellen en moet worden gedaan op betekenisvolle tijdsintervallen, meestal in vergelijking met vorige rapportageperioden (bijv. jaar na jaar). Dit is afhankelijk van het type website (meestal zal dit maandelijks, per kwartaal of een ander interval zijn),
SEO is voortdurend bezig
SEO eindigt nooit. Zoekmachines, gebruikersgedrag en je concurrenten veranderen altijd. Websites veranderen en verplaatsen (en breken) in de loop van de tijd. Content wordt verouderd. Je processen zouden moeten verbeteren en efficiënter worden.
Kortom: Er is altijd iets dat je kunt monitoren, testen of verbeteren.
Hoe leer je SEO
Nu je meer begrijpt over wat SEO is en hoe het werkt - hoe kun je meer leren?
Het lezen (of, als je dat liever hebt, kijken of luisteren naar) het laatste SEO-nieuws, onderzoek, best practices en andere ontwikkelingen zou een van je regelmatige gewoontes moeten worden, of het nu dagelijks, wekelijks of maandelijks is. Je moet ook investeren in het bijwonen van minstens één of twee evenementen per jaar.
De verwachtingen en het gedrag van zoekers evolueren constant, wat betekent dat algoritmes constant veranderen om bij te blijven. Dat, in combinatie met nieuwe doorbraken in technologie (kijk niet verder dan de explosieve opkomst van ChatGPT eind 2022 en de plotselinge toevoeging van generatieve AI aan zoekresultaten in 2023).