In de drukke online marketing wereld van vandaag is content koning. Het is de trigger voor klantinteractie. Daarom produceert elk merk Tweets, infographics en virale video's in een industrieel tempo als onderdeel van hun marketingstrategie. Als je niet bijblijft, kun je achterblijven op de concurrentie.
Gelukkig kan één verhaal ontelbaar veel meer vertellen. Als je een stuk content hebt gemaakt voor, laten we zeggen, Facebook, zijn er waarschijnlijk veel manieren waarop je het opnieuw kunt gebruiken voor Twitter, LinkedIn, Snapchat en zelfs TikTok. Dit kan het verschil zijn tussen achterblijven of voorlopen op je concurrentie op sociale media.
Als werknemer bij een full-service online marketingbureau heb ik een korte gids samengesteld om je te helpen content te recyclen en hergebruiken voor sociale media. Op deze manier kun je minder tijd besteden aan het maken van content en meer aan je kern bedrijfsactiviteiten.
Beslissen wat te hergebruiken
Niet alle content is gelijk gecreëerd. Specifiek, videocontent, naar mijn mening, heeft het grootste potentieel voor hergebruik op verschillende platforms. Vrijwel alle grote sociale platformen accommoderen, en geven vaak voorrang aan, videocontent, wat het geschikt maakt voor herpublicatie op:
- Instagram Reels
- TikTok
- Snapchat
- YouTube
Een lange video kan worden bewerkt tot vierkante, breedbeeld- of verticale clips die je met minimale bewerking op alle bovenstaande platformen kunt publiceren. Nog minder hands-on is text-based content, zoals blogposts of advertentieteksten, die je in de vorm van een screenshot of snippet op verschillende platformen kunt delen.
Uiteindelijk moet de content die je hergebruikt voldoen aan ten minste één van, maar idealiter een combinatie van, de volgende drie "E" condities:
- Expandable: Je moet de content die je besluit te hergebruiken kunnen uitbreiden door het regelmatig opnieuw te bezoeken in de vorm van een bijgewerkte blogpost of video. Het mag geen "gesloten" onderwerp zijn, maar eerder één die voortdurende discussie uitnodigt.
- Evergreen: Evergreen content is content die altijd relevant is en niet afhankelijk is van de nieuwscyclus - dit is precies het soort materiaal dat je wilt hergebruiken en periodiek opnieuw publiceren.
- Engaging: Neem de contentstijl van je meest betrokken berichten over. Analyseer de lettertypes, opmaak, lengte, taal en audiovisuele effecten en probeer de winnende formule te repliceren in je hergebruikte content.
Het screenshot format
Een van de eenvoudigste methoden om text-based content te hergebruiken, is door een screenshot te nemen en het als een bijgesneden afbeelding op andere sociale platforms te posten. Bijvoorbeeld, een Tweet kan een geweldige Instagram story, LinkedIn update of Facebook foto zijn.
Hetzelfde werkt ook andersom. Bijvoorbeeld, je kunt lange content, zoals een belangrijk uittreksel van een blogpost of een screenshot van een YouTube-video, op Twitter of Instagram gebruiken.
Het vertel format
Als je regelmatig content publiceert, overweeg dan om je artikelen te vertellen en de audio te publiceren als een podcast of YouTube-video. Te vaak merk ik dat lezers blogposts overlopen voordat ze weggaan, terwijl onderzoek van Edison uit 2018 vond dat 80% van de podcast luisteraars de hele aflevering afmaakt of er het grootste deel van luistert.
Helaas voor ons schrijvers, trekt vertelde content de aandacht op een manier die blogposts dat niet kunnen. Het woord voor woord reciteren van een artikel als een podcast, of een alinea of twee als een Instagram Story of LinkedIn-update, kan een grote bijdrage leveren aan het meer betrokken houden van je publiek.
Het terugblik format
Periodiek - laten we zeggen, eens per jaar - vind ik het leuk om direct een oude blog of een stuk content te reposten, te tweeten of te delen met een interessant nieuw stuk informatie toegevoegd aan de discussie in het bijschrift. Op deze manier wordt er iets nieuws toegevoegd aan het gesprek, en het creëert een gevoel van continuïteit.
Het E-book format
Laat je goede, waardevolle content niet verloren gaan. Als je merkt dat je regelmatig post over een bepaald thema - bijvoorbeeld, het creëren van een perfecte website, landingspagina - bundel dan je infographics en blogposts en verpak ze als een e-book.
Een e-book kan een handige plek bieden voor je publiek om al je beste werk over een relevant onderwerp of thema te benaderen. Het kan ook veel doen om je geloofwaardigheid in de industrie te vestigen. Mijn enige advies is om geen geld te vragen voor content die je eerder gratis op sociale media hebt gepubliceerd. Houd het in plaats daarvan toegankelijk en gebruik het voor exposure.
Het citaat format
Ik neem vaak uittreksels uit mijn blog of herschrijf delen van mijn Tweets en hergebruik ze als citaten over foto's heen. Deze "inspirerende"-stijl posts zijn enkele van de meest populaire bij mijn klanten, aangezien ze een klein stukje nuttige informatie of wijsheid bieden in een pakkend, toegankelijk pakket. Je kunt een collectie van thematische, inspirerende posts opbouwen door een oude afbeelding te nemen en er nieuwe citaten bovenop te plaatsen.
Het Gary V. video format
De enorm populaire Gary Vaynerchuk-stijl van videocontent is beroemd om een reden: het werkt. Het nemen van een lange informatieve video en deze in meerdere korte video's knippen (minder dan 60 seconden) in een vierkant formaat, stelt je in staat om één stuk "grote content" om te zetten in vijf Instagram posts, 20 Stories, of 30 Fleets op Twitter.
Aangezien meerdere uitgevers hebben gemeld dat tot 85% van de videocontent op mute wordt bekeken, is het cruciaal dat je ondertitels toevoegt aan de onder- of bovenkant, waar het vierkante formaat en de 4:5 beeldverhouding goed geschikt voor zijn.
Alles samenvoegen
Onthoud dat het hergebruiken van content je geen toestemming geeft om onorigineel te zijn. Als je je publiek betrokken wilt houden, moet je verse content bieden die iets nieuws biedt. Het steeds opnieuw spammen van dezelfde oude content zal je merk niet competitiever maken - het zal eerder het tegenovergestelde effect hebben.
Echter, het posten van gerelateerde content over sociale platformen en regelmatig opnieuw bezoeken van thema's en onderwerpen die in eerdere content zijn besproken, is een uitstekende manier om originaliteit in je contentstrategie te brengen. Het houdt dingen consistent, minimaliseert de hoeveelheid werk die je moet doen en biedt een basis van continuïteit aan de discussies die belangrijk zijn voor je merk.
Wanneer correct uitgevoerd, kan het hergebruiken van content je de output van een sociaal media bureau geven met een beperkt budget en heeft het de kracht om je contentstrategie naar nieuwe hoogten te brengen.