3 eenvoudige stappen voor het automatiseren van contentcreatie voor bedrijven
13 oktober 2023 

3 eenvoudige stappen voor het automatiseren van contentcreatie voor bedrijven

Volg deze stapsgewijze handleiding om te leren hoe je tijd, moeite en geld kunt besparen bij het creëren van content die optimaal is voor succes in de SERP.

Alle betrokken partijen bij het content creatie proces weten maar al te goed hoeveel tijd, inspanning en financiële middelen erin worden geïnvesteerd. Het schrijven van een stuk content met een kans om bovenaan de zoekresultaten te rangschikken, vergt een aanzienlijk deel van die middelen. Naarmate bedrijven groeien en zich ontwikkelen, kunnen de beschikbare middelen voor projecten (vooral tijd) afnemen.

In dit artikel zullen we bespreken hoe je contentonderzoek en automatiseringstools kunt benutten om de hoeken af te snijden en waardevolle middelen te behouden. Maak gebruik van deze tips en trucs om kwalitatieve content te creëren waar zowel Google als mensen van zullen houden.

Content Automatisering, en waarom heb je het nodig?

Content Marketing Automatisering houdt in dat je repetitieve taken in contentmarketing identificeert en vervolgens relevante tools gebruikt om die taken te automatiseren.

Stel je eens voor. Als je content automatiseringssoftware al het zware werk doet, hoeven SEO-specialisten niet langer uren per week te verspillen aan het schrijven van gedetailleerde content opdrachten voor contentmakers. In plaats daarvan kunnen tekstschrijvers de SEO-leercurve overslaan en zich richten op het creëren van overtuigende zinnen om nog boeiende content te maken.

Met automatisatie software kan je SEO- en content teams tijd besparen, kosten verlagen, slimmere beslissingen nemen en zich concentreren op het ontwikkelen van marketingstrategieën die echt het verschil maken.

Van onderzoek doen tot content maken en optimaliseren, content automatiseringstools kunnen je productiviteit gedurende de hele levenscyclus van content verbeteren.

Het maken van content is een proces dat enkele onmisbare stappen omvat, namelijk:

1. Het bepalen van het onderwerp van het artikel.

2. Het maken van een content opdracht.

3. Het schrijven van geoptimaliseerde artikelen.


Deze taken handmatig uitvoeren zou veel tijd van de SEO- en content teams vergen. Gelukkig helpen content onderzoeks- en automatiseringstools je om je hele contentcreatie reis te bestrijken en te versnellen, alles op één plek.

Er zijn diverse content tools op de markt, maar voor het doel van dit artikel zullen we illustreren hoe je je content creatie kunt automatiseren met behulp van SE Ranking's content tool, de Content Marketing Platform. Deze tool helpt je om content opdrachten in slechts enkele minuten te maken en volwaardige artikelen in slechts enkele uren te schrijven.

Om dit uit te leggen, vertrouwt SE Ranking's Content Marketing Platform op kunstmatige intelligentie bij het analyseren van de content van je concurrenten. Het haalt gegevens op van pagina's met de hoogste rangschikking om je te laten weten waar je naar moet streven in je content om ze te overtreffen.

Deze tool maakt ook gebruik van Natural Language Processing (NLP) om de meest geschikte zoekwoorden voor je content voor te stellen. Het wijst de termen aan die zowel Google als mensen verwachten te vinden op een pagina in relatie tot het onderwerp.

Laten we doorgaan met het ontrafelen van het proces van contentcreatie.

Content marketing voor beginners

Stap 1. Het bepalen van het artikel onderwerp

Veel SEO- en content marketing experts baseren een groot deel van hun inspanningen voor contentcreatie op zoekwoordanalyse. Immers, zoekwoordanalyse is de eerste stap bij het zoeken naar een onderwerp voor een artikel. Het is de manier om erachter te komen waar mensen het meest over praten. Je ontdekt welke onderwerpen momenteel een hogere vraag zijn.

Door content stukken te optimaliseren voor zoekmachines genereren SEO-specialisten en content marketeers een constante stroom van verkeer naar hun websites. Ze behandelen verschillende zoekintenties om gebruikers verder in de zoekfunctie te helpen.

Om ervoor te zorgen dat je het hele proces automatiseert, controleer of je zoekwoord analyse tool het volgende kan:

  • Vergelijkbare, gerelateerde en long-tail zoekwoorden voorstellen met verschillende zoekvolumes op basis van een start zoekwoord.
  • Je voorzien van volledige en nauwkeurige gegevens over zoekwoordanalyses, inclusief zoekvolume en zoekwoord invloed.
  • SERP-kenmerken markeren voor elk zoekwoord.
  • De gebruiksintentie van een zoekwoord ingeven.
  • Laten zien hoe volatiel een zoekwoord-SERP is en hoe autoritair de spelers zijn.


Let goed op hoe groot de database van je zoekwoorden analyse tool is en in hoeverre je erop kunt vertrouwen wat betreft nauwkeurigheid.

De Keyword Research-tool van SE Ranking vinkt elk van deze vakjes aan. Bovendien maakt het deel uit van een groter ecosysteem van tools, wat betekent dat je al je sitegegevens naadloos vanuit één centrale hub kunt beheren.

Met deze tool hoef je niets meer naar Excel te exporteren. Geen gedoe meer met gegevens in een saaie omgeving.

In plaats daarvan kun je de zoekwoorden die je wilt targeten direct toevoegen aan een van de tools van SE Ranking. Dit omvat Keyword Manager, Keyword Rank Tracker en Content Editor (deze tool is waar alle magie van content creatie plaatsvindt).

Nadat je je onderzoek hebt voltooid en het hoofdzoekwoord (of enkele gerelateerde zoekwoorden) hebt gekozen waarop je je nieuwe stuk content wilt richten, bepaal je het hoofdonderwerp van het artikel. Begin dan met het maken van een SEO-content opdracht voor je tekstschrijver.

Stap 2. Maak een content opdracht

Omdat jouw tekstschrijver op jou vertrouwt als de SEO-expert, specificeer in de content opdracht hoe je wilt dat het artikel eruitziet.

Begin met het analyseren van de topspelers in de SERP (Search Engine Results Page) in jouw geselecteerde regio om te begrijpen wat voor hen werkt. Gebruik die informatie om een gedetailleerde opdracht te schrijven. Filter de concurrentie eruit, zodat deze alleen websites bevatten die vergelijkbaar zijn met die van jou wat betreft gebruiksintentie.

Om dit te doen, bezoek je de website van elke concurrent om er zeker van te zijn dat ze het onderwerp op de juiste manier communiceren naar hun publiek. Hun content moet niet alleen zijn afgestemd op het juiste publiek, maar ook op het stadium waarin ze zich bevinden in de aankoopprijs.

Nadat je de juiste digitale concurrenten hebt geselecteerd, ga je over de content parameters van je aankomende artikel. Merk op dat de standaardwaarden in het Content Marketing Platform van SE Ranking worden weergegeven als een gemiddelde van elke geselecteerde concurrent, maar je bent vrij om ze aan te passen zoals je dat nodig acht. Overweeg om zelf te beslissen hoeveel woorden of tekens in de tekst moeten worden opgenomen, hoeveel koppen en alinea's de tekst moet bevatten, evenals hoeveel afbeeldingen de tekst gemakkelijker te lezen zal maken.

Iedere SEO-professional weet dat je specifieke zoekwoorden in je tekst moet opnemen om de kans te vergroten dat deze in Google verschijnt voor een gerelateerde zoekopdracht. Hier kun je extra hulp krijgen en een lijst met NLP-zoekwoorden krijgen die Google als essentieel beschouwt.

Last but not least, analyseer de kop structuur van de pagina van de concurrent om een gedetailleerde schets van je aankomende artikel te maken. Je kunt de koppen van de concurrenten kopiëren zoals ze zijn, of inspiratie uit hen halen en je eigen structuur met unieke koppen maken.

Je tekstschrijvers zullen dan een gedetailleerde schets van het artikel hebben waarin alles wordt gespecificeerd, van de lengte van het artikel tot het aantal keren dat een zoekwoord op de pagina moet worden gebruikt.

Content strategie bepalen


Stap 3. Schrijf een geoptimaliseerde artikeltekst

Als contentmaker gebruik je de gedetailleerde SEO-content opdracht als basis voor het schrijven van de artikeltekst.

Je kunt de traditionele route volgen en de tekst ter plekke schrijven, of je kunt hulp inroepen van een AI-herschrijven als je vastloopt.

Praktisch elke moderne contentmarketing automatiseringstool geeft je de mogelijkheid om een stuk tekst van de website van een concurrent te halen en in je eigen tekst in te voegen. Het biedt dan plagiaat vrije alternatieven die je in je artikel kunt gebruiken.

Als je haast hebt, kun je deze methode tot het uiterste drijven door relevante tekstfragmenten uit concurrentie artikelen te halen en de AI plagiaat vrije alternatieven te laten herschrijven. Maar natuurlijk is het altijd beter om de experts hun werk te laten doen.

Zodra je, als tekstschrijver, tevreden bent met de tekst van je binnenkort te publiceren artikel, optimaliseer deze dan om de kans te vergroten dat deze de top concurrentie overtreft.

Aangezien alle vereisten direct naast je tekst staan, samen met metingen, kun je precies zien hoe goed de tekst is geoptimaliseerd.

Zorg ervoor dat de tekst voldoende woorden bevat en dat specifieke zoekwoorden niet te vaak worden gebruikt. Verwijder alle leesteken- en grammaticafouten en zorg ervoor dat het leesniveau passend is.

Alle gegevens zijn duidelijk weergegeven in het Content Marketing Platform, zodat contentmakers geen extra hindernissen hoeven te nemen om SEO-vriendelijke teksten te creëren.

Bonus: Houd de Google-ranking van je pagina's in de gaten

Na publicatie van je gloednieuwe content stuk, houd de prestaties ervan in de zoekresultaten in de gaten. Dit is om het rendement op investering te meten van al de tijd en moeite die je erin hebt gestoken.

SE Ranking's Keyword Rank Tracker levert uitgebreide ranking gegevens met een zeer nauwkeurige weergave in alle belangrijke zoekmachines. Voeg je website toe, geef de zoekmachines en concurrenten aan, en houd dagelijks bij hoe de ranking posities van je doel zoekwoorden veranderen.

Dit stelt je in staat om snel te handelen als je rankings verandert of als een andere concurrent alles uit de kast haalt om je pagina's te overtreffen.

Samenvatting voor content

Samenvatting

De beste manier om contentmarketing automatiseringstools te benutten, is door ze te gebruiken om mensen te helpen, niet om ze te vervangen. Laat je content automatiseringstool het meeste zware werk doen, zodat je repetitieve handmatige processen kunt automatiseren. Hierdoor kun je jezelf vrijmaken om hoogwaardige creatieve taken uit te voeren.

Als content marketing automatiseringstools op de juiste manier worden gebruikt, kunnen ze de efficiëntie van je digitale bedrijf enorm vergroten, je elke maand een klein fortuin besparen, je klantenservice verbeteren en de algehele kwaliteit van je producten en diensten verhogen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen