Copywriting voor je website is meer dan alleen woorden aan elkaar geregen om mensen te laten zien waar je bedrijf over gaat. Goede copywriting moet de waarden weerspiegelen die je bedrijf nauw aan het hart liggen, terwijl het een blijvende indruk achterlaat op de kijkers en hen uiteindelijk aanzet tot de actie die je van hen verlangt. En hebben we al genoemd dat dit alles moet worden bereikt met behulp van copy die duidelijk, compact en beknopt is?
Zelfs als je website een uitstekend WordPress-ontwerp heeft, betekent dit niets zonder kwalitatieve content. Als je nog steeds twijfelt of je professionele copywriting diensten moet inhuren, zijn hier 5 redenen waarom goede copywriting een cruciaal onderdeel is van elke contentmarketing strategie en belangrijk is voor de groei van je bedrijf:
Goed begrip van de niche voor betere kwaliteit van de tekst
Het creëren van geweldige tekst vereist een diepgaand begrip van de niche en de onderwerpen binnen die niche. Het doel is om de perfecte balans te vinden tussen informatie en herkenbaarheid. Niet elke schrijver kan dit doen, vooral niet voor kleinere, minder populaire niches. Een goede tekstschrijver zorgt ervoor dat hij/zij onderzoek doet bij het maken van tekst. Ervaring speelt ook een belangrijke rol, omdat dit te maken heeft met aanpassingsvermogen en conformiteit. Een ervaren tekstschrijver kan content creëren voor afgelegen niches, zelfs als hij/zij geen persoonlijke ervaring heeft binnen die niche.
Het opbouwen van een merkimago via effectieve teksten
Een merkimago verwijst naar hoe een bedrijf zichzelf aan zijn publiek wil presenteren. Het beïnvloedt de perceptie van de klant over jouw merk en weerspiegelt zich in hun koopgedrag. Goede tekstschrijvers zijn in staat om het beeld dat je wilt overbrengen te begrijpen en werken eraan om dat beeld te creëren via hun content. Content weerspiegelt het merkimago door toon, taalgebruik en herkenbaarheid. Content die gemiddeld is, zal jouw bedrijf op een ondermaatse manier weerspiegelen. Hetzelfde geldt voor teksten die haastig, slordig of fouten bevatten.
Het creëren van Value-Driven content
Elke zin op jouw website moet een doel dienen om lezers geboeid te krijgen - je hebt maar één kans om de juiste indruk te maken en je moet doelgericht zijn in wat je schrijft. Lezers zoeken naar kwaliteitsinformatie en inzichten. Een goede tekstschrijver begrijpt dit allemaal en maakt geweldige teksten die de juiste informatie bieden samen met de voordelen van jouw dienst/product. Ze weten hoe ze de juiste toon moeten creëren en gebruikers kunnen aanmoedigen om de nodige actie te ondernemen. Bijvoorbeeld, een Over Ons-pagina is bedoeld om informatief te zijn, terwijl de productpagina bedoeld is om te verkopen. Tekstschrijvers kennen het verschil in inhoud tussen deze twee pagina's en creëren dienovereenkomstig unieke content.
Uniek inzicht in het denkkader van het publiek
Copywriting draait om communicatie met het publiek van het bedrijf. Als zodanig is het duidelijk niet de juiste aanpak om eenvoudigweg een alledaags format te volgen in combinatie met gemiddelde inhoud. Veel tekstschrijvers maken de fout om eenvoudigweg feiten over het bedrijf en de producten te vermelden. Dit is ineffectief, aangezien de meeste doelgroepen gepersonaliseerde content verwachten.
Ervaren tekstschrijvers weten hoe ze moeten schrijven voor verschillende doelgroepen. De content die ze creëren voor een bakkerij zal niet dezelfde toon hebben als de content die ze creëren voor een IT-bedrijf. Een andere basisregel is het opsommen van hoe de producten van het bedrijf de consument zullen helpen in plaats van alleen hun functies op te sommen. Bijvoorbeeld, "Onze laptops hebben veel RAM" wordt beter geformuleerd als "Onze laptops hebben voldoende RAM om moeiteloos meerdere taken uit te voeren."
Copywriting draait niet om het bedrijf, maar om het beeld dat de consument van het bedrijf heeft. Het geeft consumenten een kijkje in een merk en stelt bedrijven in staat om hen te laten zien waarom ze de tijd van de consument waard zijn. Het kiezen van tekstschrijvers omdat ze goedkoop zijn of omdat ze populair zijn, doet uiteindelijk afbreuk aan dit doel. Een onervaren tekstschrijver die de niche niet begrijpt, is hetzelfde als het maken van je eigen inhoud door Google-templates te volgen. Het kan soms werken, maar vaak kan het rampzalig zijn.
5 Tips voor het schrijven van goede teksten
Wat houdt een goede tekst in? Is creativiteit alleen voldoende voor een goede tekst? Moeten er regels worden gevolgd om waardevolle teksten te schrijven?
Deze 5 tips hieronder zullen je helpen antwoorden te vinden op deze vragen
Laat elk woord tellen
Copywriting houdt in dat je je woorden zorgvuldig kiest, omdat er eenvoudigweg geen ruimte is voor verspilling. Elk woord dat je gebruikt, moet ertoe doen in plaats van overbodig te zijn. Geen enkel woord mag alleen als opvulling worden gebruikt. Zoals William Strunk het zegt in "The Elements of Style", moet elk woord iets te vertellen hebben.
Dit betekent niet dat details vermeden moeten worden en dat je tekst extreem kort moet zijn. Het betekent gewoon dat elk woord een doel moet hebben.
Je titel moet impactvol en intrigerend zijn
Een van de belangrijkste copywriting tips die elke schrijver moet onthouden, is dat je titel de lezers aanzet om daadwerkelijk je tekst te lezen. Als je kop niet impactvol of intrigerend genoeg is, zal je tekst niet zo effectief zijn als je zou willen, omdat mensen er in eerste instantie niet mee bezig zijn.
Om ervoor te zorgen dat je kop boeiend genoeg is, volg de 4 U's van koppen schrijven - nuttig, urgent, uniek en uiterst specifiek. Open je kop met een sterk voordeel van het product dat je verkoopt om het publiek te verleiden om de rest van de tekst te lezen.
Schrijf niet alleen slimme tekst, schrijf tekst die verkoopt
Tegenwoordig raken veel schrijvers enthousiast over het creëren van tekst die "slim" of "pakkend" is. Hoewel storytelling ongetwijfeld een belangrijke eigenschap is voor goede tekst, leidt al je inspanningen alleen richten op het schrijven van iets slims vaak de aandacht af van het schrijven van tekst die daadwerkelijk verkoopt. Het doel van een tekst is in de eerste plaats om een product te verkopen, niet alleen om mensen te laten glimlachen en te waarderen hoe goed de tekst is.
David Ogilvy, de legendarische adverteerder, zei ooit: "Als het niet verkoopt, is het niet creatief", en dit is een leidraad die schrijvers in het moderne tijdperk moeten onthouden en in gedachten moeten houden voor inspiratie bij het schrijven van toekomstige teksten.
Spreek niet neerbuigend tegen je publiek
Bij het schrijven van effectieve tekst, maak nooit de fout om neerbuigend te spreken tegen je publiek. Hoe geweldig of levensveranderend je product ook mag zijn, het zal niet verkopen als de taal of toon die je in je tekst gebruikt neerbuigend is. Ongeacht hoe slim of verleidelijk je tekst mag klinken, het is geen goede tekst als het neerbuigend spreekt tegen het publiek.
Je publiek zijn mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem, en hen met respect en waardigheid behandelen kan je helpen je verkoop te stimuleren.
Houd het duidelijk en eenvoudig
Je zou misschien de verleiding voelen om indruk te maken op je publiek met flamboyante woorden, maar eenvoud is echt de beste aanpak bij het schrijven van teksten. Simpel schrijven is niet zo eenvoudig als het klinkt, maar er zijn verschillende hulpmiddelen die kunnen helpen om het schrijven van teksten moeiteloos te maken.
Het opblazen van je schrijven is eigenlijk veel gemakkelijker dan helder en beknopt schrijven. Zoals Albert Einstein het zegt: "Als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, begrijp je het niet goed genoeg."