Waarom is content marketing belangrijk? 9 redenen om content te gebruiken
Leer de belangrijkste redenen waarom content marketing een onderdeel zou moeten zijn van de groeistrategie van elk bedrijf.
Waarom is content marketing belangrijk?
Dat is een beladen vraag, maar het is de moeite waard om te overwegen, omdat de voordelen van contentmarketing bijna te talrijk zijn om op te noemen.
Om het samen te vatten, is contentmarketing belangrijk omdat het een kosteneffectieve, duurzame marketingmethode is die je doelgroep koestert, hun vragen beantwoordt en hun vertrouwen opbouwt - wat allemaal helpt om betere leads, meer conversies en meer verkoop voor je bedrijf te genereren.
Contentmarketing draait om het aantrekken van ideale klanten naar je merk. Het gaat er niet om om je producten of diensten voor hun neus te duwen en te hopen dat ze toehappen.
Het belangrijkste is dat maar liefst 97% van de merken contentmarketing gebruikt, omdat dit de manier is waarop moderne consumenten het liefst met bedrijven omgaan en over hen leren.
Wat zijn nog andere redenen waarom content marketing belangrijk is? Waarom zou je het moeten gebruiken? Laten we verkennen.
1. Contentmarketing bouwt autoriteit op je eigen platform - niet op gehuurd terrein
Als geheel is de belangrijkste focus van contentmarketing het opbouwen van de autoriteit van je merk en het opbouwen van relaties met potentiële klanten.
Waar gebeurt dit allemaal? Op je website, door de content die je daar publiceert.
In tegenstelling tot social media-marketing, waar de platforms van focus eigendom zijn van grote bedrijven op afstand (Twitter, Facebook, Instagram, enz.), is het platform van contentmarketing er een dat je zelf bezit.
Publiceren op je website betekent dat je eigenaar bent van alle content die daar staat (dit zijn jouw content assets).
Dit geldt niet voor sociale media - technisch gezien bezit je niets van wat je plaatst of verzendt via die kanalen. Als een socialmediabedrijf op een dag verdwijnt, boem! Je content verdwijnt ook.
Dat betekent dat het focussen op die kanalen is als het bouwen van een huis op gehuurd terrein. Als je account wordt gehackt, shadow banned wordt of willekeurig wordt verwijderd, verdwijnt niet alleen je content. Je publiek en je manieren om met hen te communiceren zullen ook verdwijnen.
Daarnaast lijken sociale mediaplatforms voortdurend de regels te veranderen over welke berichten prioriteit krijgen in hun feeds. Je zichtbaarheid daar is grotendeels afhankelijk van de grillen van bedrijfsleiders en de slimmigheden van algoritmes.
Daarom is contentmarketing een betere gok - en een duurzamere optie voor groei.
2. Het bouwt vertrouwen op bij je publiek als geen ander
65% van de consumenten voelt onmiddellijk dat een merk zowel positief als betrouwbaar is na het lezen van een stuk educatieve content van dat merk.
Content zoals die, gemaakt voor een specifiek publiek, afgestemd op hun vragen en pijnpunten, en gericht op hun perspectief, is een ongelooflijk vertrouwen opbouwen. Een belangrijk kenmerk van contentmarketing is onderzoek doen om je ideale klanten diepgaand genoeg te begrijpen om dit allemaal te bereiken.
Bovendien gaat contentmarketing niet over verkopen, maar over helpen. Consistent je publiek helpen met nuttige, gepersonaliseerde content toont niet alleen de expertise van het merk, maar ook zijn empathie.
En, uiteindelijk, toont empathie je potentiële klanten dat je om hun geeft en dat je hun problemen hoort en begrijpt. Het feit dat je ook oplossingen voor hen hebt (lees: je producten/diensten) is de kers op de taart.
3. Contentmarketing trekt leads van hogere kwaliteit aan
Naar schatting zijn leads van hoge kwaliteit mensen die naar je merk en je content komen en een hoge kans hebben om in klanten te converteren.
Deze mensen kunnen in twee categorieën vallen:
Ze kennen je merk, zijn vertrouwd met je expertise en wat je verkoopt, en zijn klaar om te kopen.
Of ze weten dat ze een probleem hebben, begrijpen de oplossing die ze nodig hebben en zijn klaar om de beste optie te vinden.
Hoe helpt contentmarketing dit soort leads naar jou te trekken?
Via gerichte SEO.
Zoekmachine Optimalisatie en content zijn een krachtige combinatie. Het richten van zoekwoorden met de juiste zoekintentie in je content zal leads aantrekken die op zoek zijn naar de antwoorden of oplossingen die jij biedt.
Verschillende soorten zoekwoorden trekken leads aan in verschillende stadia van de buyer's journey.
- Bewustwordingsfase: Ze worden zich bewust van het probleem en willen meer informatie.
- Overwegingsfase: Ze begrijpen wat het probleem is en zijn klaar om de beste oplossing te vinden.
- Besluitvormingsfase: Ze kennen de mogelijke oplossingen en zijn klaar om de juiste te kiezen.
In hun zoekopdrachten gebruiken mensen bepaalde termen of bewoordingen die belangrijke aanwijzingen geven over hoe dicht (of ver weg) ze zijn van een aankoop. Mensen die in de "beslissingsfase" vallen, staan veel dichter bij een aankoop dan mensen in de "bewustwordingsfase".
Hoe gebruiken merken deze informatie in contentmarketing?
Bijvoorbeeld, een hotel zou het overwegingszoekwoord "stressverlichtende bestemmingen" kunnen targeten in hun content. Ze kunnen het gebruiken in een blog met het onderwerp "5 Stressverlichtende Bestemmingen om je Zorgen Weg te Vagen" en hun stad of regio als een van de opties opnemen.
Stel je voor dat die blog in de top vijf van Google-zoekresultaten zou staan voor dat zoekwoord. Het hotel zou zoekers aantrekken in de overwegingsfase die op zoek zijn naar vakantiebestemmingen - precies de mensen die de oplossing nodig hebben die het hotel biedt.
Dit zouden zeer gekwalificeerde leads zijn, die met aanvullende content kunnen worden gekoesterd en kunnen worden vastgelegd met strategische oproepen tot actie (CTA's). Klaar is Kees.
4. Content helpt je om beter zichtbaar te worden in zoekmachines
Consistente, hoogwaardige content is een belangrijke factor bij het winnen van zoekmachineposities.
Een website vol met dat soort content is ook sterker, nuttiger en boeiender voor zijn publiek. Zoekmachines houden daar ook van.
Bovenaan de zoekresultaten staan is niet alleen belangrijk voor meer online zichtbaarheid, maar ook voor het genereren van meer verkeer naar je site via zoekopdrachten.
De #1 Organische (niet-betaalde) positie in Google-zoekopdrachten heeft een klikfrequentie (CTR, dat het percentage van mensen meet dat op een specifieke link op een webpagina klikt) van 39,6%, volgens recente gegevens.
De #2 organische positie heeft een CTR van 18,4%. En als je naar het onderste deel van de eerste pagina van Google scrolt, hebben de posities #9 en #10 een aanzienlijk lagere CTR van ongeveer 2%.
Merk op dat betaalde zoekadvertenties, die soms boven organische resultaten in Google verschijnen, CTR's hebben die rond de 2% schommelen. Mensen scrollen meestal voorbij advertenties om de organische resultaten te vinden!
5. Contentmarketing kost minder dan traditionele marketing maar heeft een beter rendement op investering (ROI)
Contentmarketing is een betere investering dan traditionele marketing om verschillende redenen.
Het is goedkoper om te onderhouden
Traditionele marketing vertrouwt meestal op adverteren, dat op zijn beurt draait op een pay-to-play-model. Op het moment dat je stopt met betalen voor advertenties om te verschijnen waar je ze wilt hebben, verdwijnen ze en nemen ze je zichtbaarheid met zich mee.
De kosten van contentmarketing zijn daarentegen meer gericht op de initiële kosten van het maken van content. Zodra een stuk is gemaakt, gepubliceerd en gedistribueerd, hoef je niet te blijven betalen voor het bestaan of de zichtbaarheid ervan - vooral als je investeert in SEO.
Het heeft een beter rendement op investering (ROI)
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat het rendement op investering van contentmarketing gemakkelijk dat van traditionele reclame overtreft. Gemiddeld genereren bedrijven met blogs 67% meer leads dan bedrijven zonder blogs. Ze verdienen ook 97% meer inbound links, 55% meer bezoekers op hun websites en 434% meer geïndexeerde pagina's in Google.
Waarom is content marketing zo veel succesvoller, vooral op de lange termijn? Ten eerste is het duurzamer en het rendement op investering heeft de neiging zich op te stapelen naarmate gepubliceerde content tractie, verkeer, leads en conversies genereert.
6. Consumenten willen liever content zien dan advertenties
Laten we eerlijk zijn: Niemand zou zich bezighouden met contentmarketing als het niet was wat consumenten verkiezen.
En dat verkiezen ze zeker: 62% van B2B-kopers leest minstens 3-7 stukken content voordat ze met een verkoper willen praten. En 70% van de mensen leest liever een artikel over een bedrijf dan een advertentie te zien.
Vergeet ook de gegevens over adblockers niet. Mensen blokkeren nu meer dan ooit advertenties op hun computers, met 290 miljoen actieve gebruikers per maand.
Marketing kan er gewoon niet meer hetzelfde uitzien, omdat moderne consumenten volledig andere verwachtingen, gewoonten en perspectieven hebben die van invloed zijn op hun koopbeslissingen.
Tegenwoordig willen consumenten onderzoek doen voordat ze een aankoop doen. Ze willen geïnformeerd worden over de beste opties. Ze geven er ook de voorkeur aan om te winkelen bij merken die ze leuk vinden en vertrouwen, die dezelfde waarden hebben.
Contentmarketing speelt in op al deze aspecten, door consumenten content te bieden wanneer en waar ze die nodig hebben.
7. Je concurrenten gebruiken contentmarketing
Vergeet niet dat zelfs als je geen gebruikmaakt van contentmarketing, je concurrenten dat waarschijnlijk wel doen.
97% van de bedrijven gebruikt contentmarketing, en dat geldt ook voor 73% van de marketeers.
En als ze contentmarketing goed doen, betekent dat dat je concurrenten:
- Een robuustere online aanwezigheid hebben.
- Meer zichtbaarheid hebben in online zoekopdrachten.
- Meer leads aantrekken.
- Een diepere betrokkenheid van het publiek hebben.
- Uiteindelijk realiseren we meer conversies en verkopen .
Als je niet met je website en content verschijnt, is dat een enorme gemiste kans.
8. Het maakt je website beter - nuttiger en zeer geoptimaliseerd
Contentmarketing voegt veel waarde toe aan je website, vooral op het gebied van nut en SEO.
Ten eerste zou je site zonder content niets meer zijn dan een lege huls met een winkelwagentje. Waar zou de waarde liggen voor bezoekers? Voor potentiële klanten?
Voeg contentmarketing toe, en je site wordt waardevol. Nuttig. Behulpzaam. Intrigerend. Interessant.
Bezoekers zullen willen blijven om je content te lezen, omdat ze ontdekken dat deze relevant is voor hun interesses en problemen. Ze zullen blijven om te leren.
Na meerdere goede ervaringen met je content zal een bezoeker blijven terugkomen voor meer. Hun vertrouwen in je merk zal groeien. Ze zullen gaan vertrouwen op je expertise. Uiteindelijk zullen ze kopen wat je verkoopt als resultaat.
Ten tweede kun je niet verwachten dat je in zoekmachines rangschikt zonder hoogwaardige content. Het is gewoon onmogelijk.
Met geoptimaliseerde content wordt je site ook waardevol voor zoekmachines, omdat entiteiten zoals Google gebruikers graag nuttige content willen serveren.
9. Klanten worden loyale fans
Contentmarketing is per definitie een nurturing marketingmethode. Het bouwt en vestigt relaties met doelgroepen met behulpzame, waardevolle content die is afgestemd op hun behoeften, interesses, verlangens en problemen.
Naarmate potentiële klanten blijven interageren met de content van een merk die speciaal voor hen is afgestemd, groeit en verdiept het vertrouwen.
Herhaal deze cyclus over maanden en jaren, en je zult niet alleen een klant verdienen, maar ook een loyale fan die steeds opnieuw terugkomt.
Contentmarketing is het heden en de toekomst van marketing.
Het is belangrijk omdat het precies is wat consumenten verkiezen voor marketing. Het koestert hen niet alleen, maar het bouwt ook loyaliteit op en verbetert klantenbinding.
Het is kosteneffectiever en duurzamer dan traditionele marketing en levert meer leads en ROI op.
Contentmarketing is ook de juiste manier om SEO te doen - om nog maar te zwijgen van het winnen van de topposities in Google. Het maakt je website beter voor gebruikers en zoekmachines, wat bijdraagt aan een beter internet.
En omdat contentmarketing zich richt op je website, profiteer je van het opbouwen van autoriteit op grond die je bezit, in tegenstelling tot het huren van ruimte op sociale mediaplatforms.
Contentmarketing is een slimme en waardevolle manier om een merk te laten groeien, simpelweg en zou deel moeten uitmaken van de groeistrategie van elk bedrijf.
Als je er nog niet in bent gedoken, is het tijd om te springen. Waar wacht je nog op?