Hoe SEO en contentmarketing samenwerken

Met zowel SEO als content in je marketingstrategie zullen de resultaten veel indrukwekkender zijn dan wanneer je slechts een van beide afzonderlijk gebruikt.

SEO en contentmarketing gaan zo goed samen. Ze werken gewoon.

Voor de beste resultaten zou je contentmarketing niet moeten doen zonder rekening te houden met hoe SEO erin past.

Omgekeerd zou je geen SEO moeten doen zonder te begrijpen hoe content substantie en verbinding bieden met datgene wat uiteindelijk het belangrijkst is: jouw publiek.

Met zowel content als SEO die samenwerken, raak je twee doelen:

SEO genereert gericht, relevant verkeer vanuit Google - niet willekeurige mensen die zich niet druk maken om wat je doet of verkoopt, maar eerder potentiële klanten die zich bij je publiek kunnen voegen en op enig moment kunnen converteren. Het is zo krachtig dat SEO 1.000% meer verkeer genereert dan organische sociale media.

Contentmarketing bouwt vertrouwen, autoriteit en loyaliteit op bij potentiële klanten. Als je hebt opgelet, doen de meeste moderne consumenten grondig onderzoek voordat ze aankopen doen, en ze willen de merken waaraan ze hun geld geven leuk vinden en vertrouwen. 55% van de kopers vertrouwt dieper op content voor onderzoek en aankoopbeslissingen dan een jaar geleden.

Om het licht uit te drukken, hebben SEO en contentmarketing een ongelooflijk versterkende relatie. Laten we verkennen hoe ze harmoniseren.


Ten eerste, wat is contentmarketing?

Contentmarketing is de creatie, publicatie en distributie van online content (van blogs en video's tot e-books en podcasts).

Deze content is niet bedoeld om iets te verkopen of het merk te promoten, maar eerder om potentiële klanten te onderwijzen, vermaken of machtigen. Dit voedt hun interesse, betrokkenheid en vertrouwen in de loop van de tijd, zodat ze uiteindelijk klanten worden.


Wat is SEO?

SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is het proces van het optimaliseren en verbeteren van je website (en de inhoud van je website) zodat deze zichtbaar is in zoekresultaten, waar mensen op zoek zijn naar informatie, antwoorden, producten en diensten.

Het kan niet genoeg worden benadrukt hoe belangrijk het is om tegenwoordig in zoekmachines te verschijnen, met name in Google. Google Search, Images en Maps genereren 92,96% van het wereldwijde verkeer. Als je website en pagina's hoog scoren in de zoekmachine, zul je daar een aanzienlijk deel van verdienen.


Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen SEO en contentmarketing?

SEO en contentmarketing zijn verschillend maar gerelateerd.

Laten we het zo zeggen:

SEO brengt gericht verkeer naar je site, inclusief je inhoud.

SEO omvat een reeks acties die je kunt uitvoeren om je website en inhoud te optimaliseren om te verschijnen in zoekopdrachten.

Inhoud is hoe je die mensen op je pagina's houdt, ze voedt en uiteindelijk in klanten omzet.

Inhoud kan worden geoptimaliseerd voor specifieke trefwoord zoekopdrachten die aansluiten bij het publiek (en de koopreis fase) dat je wilt aantrekken.

Om samen te vatten, ondersteunt elk van hen de ander.

Maar hoe, precies? Op welke specifieke manieren verstrengelen contentmarketing en SEO zich ten behoeve van merken, zoekmachines en de gebruikers die ze nodig hebben?


Hoe vult SEO contentmarketing aan? (en vice versa?)

SEO en contentmarketing vormen zeer zeker een yin en yang situatie. De een verbeterd de ander en vice versa.

Met beide in je strategie zullen de resultaten veel indrukwekkender zijn dan wanneer je slechts een van beide afzonderlijk gebruikt.


1. SEO genereert relevant verkeer om content te voeden

Je schrijft geen content zodat het in het zwarte gat van het internet verdwijnt. Je schrijft content in de hoop dat sommige vermoeide lezers het zullen vinden en weg zullen gaan met grote aha-momenten.

Ze zullen die momenten associëren met je merk en je expertise. Dat is krachtig.

Content die niet wordt gelezen, is nutteloos. Als je wilt dat het bijdraagt aan het succes van je marketing, heb je mensen nodig die het lezen zodat het zijn taak kan vervullen om leads te voeden.

Een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat de juiste ogen op je content terechtkomen? Gebruik SEO-tactieken om het te optimaliseren met zoekwoorden waar je doelgroep naar op zoek is.

68% van al het websiteverkeer komt uit zoekopdrachten. Dat betekent dat telkens wanneer iemand ter wereld een browser opent, ze hun online sessie meestal beginnen met een zoekopdracht. SEO helpt het deel van de mensen dat jou nodig heeft naar je voedende inhoud te leiden.


2. SEO en content vergroten de zichtbaarheid en merkbekendheid

Wil je dat meer mensen je naam associëren met belangrijke branchenormen? Begin regelmatig te verschijnen in hun zoekopdrachten naar die termen met SEO.

Nog beter is om te verschijnen met geweldige content die hun vragen beantwoordt en hun specifieke problemen verlicht - de problemen die alleen jij kunt oplossen met wat je weet en wat je verkoopt (of, als je een marketeer of SEO-specialist bent, wat je cliënt weet en verkoopt).

Hoe beter je dit doet, hoe hoger je site en content in de zoekresultaten zullen verschijnen. Uiteindelijk belooft een top 5 positie in organische (niet-betaalde) resultaten in Google de beste kans dat mensen niet alleen je vermelding zien, maar er ook op klikken.

CTR, of click-through rate, is het percentage van mensen die een webpagina bezoeken en vervolgens op een specifieke link klikken. De beste CTR's op een zoekresultatenpagina van een zoekmachine behoren toe aan de top 5 posities.


3. SEO en content werken samen om de gebruikerservaring te verbeteren

SEO en content gaan niet alleen over het rangschikken in een zoekmachine en het genereren van verkeer en leads.

Samen helpen ze je ook om een betere gebruikerservaring te bieden aan je publiek op je website.

SEO zit vol met regels en richtlijnen die bepalen:

  • Hoe je website moet worden gestructureerd en geoptimaliseerd.
  • Hoe je pagina's en content moet opbouwen.
  • Hoe je moet linken naar andere sites en je eigen site.
  • Het kwaliteitsniveau dat je moet nastreven.

En meer.

Het verbiedt ook bedrieglijke of manipulatieve gedragingen die tot doel hebben gebruikers te misleiden of het rangschikking systeem te omzeilen.

Het volgen van de richtlijnen voor je website en content zorgt er niet alleen voor dat je beter zal rangschikken - het zorgt er ook voor dat je publiek een goede ervaring heeft zodra ze je vinden.

En dat draagt bij aan de doelen van iedereen:

Zoekmachines willen dat gebruikers snel en efficiënt vinden wat ze zoeken, en ze willen relevante en nuttige resultaten bieden.

Merken willen dat klanten die ze op Google vinden uiteindelijk klanten worden - en de kans daarop is groter als het merk een goede gebruikerservaring biedt: van relevante, nuttige content tot een snel ladende site die goed is gestructureerd.

4. Hoogwaardige SEO-content helpt je pagina's beter te rangschikken

Het is geen geheim dat hoogwaardige content je blogs, artikelen en zelfs je landingspagina's en verkooppagina's zal helpen stijgen in de zoekresultaten.

De kwaliteit van de content is in feite een van de belangrijkste elementen die van invloed zullen zijn op het succes van je SEO - zo niet het belangrijkste.

"In gedachten over SEO moet content je eerste prioriteit zijn.”

Immers, de content op je website:

Bepaalt of je relevant bent voor de zoekopdracht van een gebruiker en of je waarde aan hun leven zal toevoegen of hun tijd zal verspillen. 

Beïnvloedt hoe lang ze op je site zullen blijven (zullen ze dat hele blog lezen? Bladeren door je andere content? Kijken naar je "over ons" pagina en diensten/producten?).

Moet bewijs leveren dat ze je kunnen vertrouwen.

Dit zijn essentiële signalen om naar je klanten te sturen, en ze beginnen allemaal met je content en de kwaliteit ervan.


Verlaat je huis niet zonder zowel SEO als contentmarketing

Laten we hier geen doekjes om winden.

Contentmarketing op zichzelf opzetten heeft niet dezelfde kracht als wanneer het samen met SEO wordt geïntegreerd.

Content zonder slimme SEO zal veel minder verkeer opleveren, minder lezers, minder betrokkenheid en minder conversies.

SEO zonder hoogwaardige content staat gelijk aan een dunne, inspiratieloze, nutteloze website die niemand aantrekt en niets verdient.

Het geheime ingrediënt komt samen wanneer je beide combineert.

SEO trekt verkeer en leads aan. SEO zorgt ervoor dat een merk op een ander niveau wordt gezien. SEO zorgt ervoor dat de gebruikerservaring voldoet aan hoge normen en gebruikers tevreden stelt.

Content betrekt leads en houdt ze op je site. Content voedt hun interesse, vertrouwen en loyaliteit. Content zorgt ervoor dat ze steeds weer terugkomen.

Verlaat je strategie niet zonder een gezonde mix van beide.