Het belang van webdesign in digitale marketingdiensten
Jouw website is de representatie van de producten of diensten die je aanbiedt. Het is de plaats waar de meeste mensen in interactie zullen gaan met jouw bedrijf. Het is dan ook logisch als je zelf naar voren treedt, interactie aangaat met je publiek en hun behoeften bevredigt.
Zelfs als je aan offline marketing doet of activiteiten uitvoert, zullen deze waarschijnlijk gebruikers naar je website leiden. Of het nu gaat om het aankopen van een product, het benutten van diensten om boekingen te maken, of om contactgegevens te krijgen.
Als het aankomt op webdesign, bestaat dit uit een veelvoud aan variabelen zoals de lay-out, inhoud, grafische vormgeving, zoekmachine optimalisatie en het optimaliseren van conversieratio's. Hoewel webdesign een belangrijk en essentieel onderdeel is van je promotie-inspanningen, vergeten veel bedrijven dat het slechts een onderdeel is van een algehele digitale marketingstrategie en consistent moet zijn in look, gevoel en doel met je andere marketinginspanningen zoals PPC - Pay Per Click advertising.
Je website is een geweldig marketinginstrument dat verschillende voordelen biedt.
In dit digitale tijdperk hebben veel bedrijven en merken het belang van digitale marketing ingezien en zijn ze ook begonnen met het herontwerpen van hun websites. Maar laat ik eerlijk zijn, dit zal je positie in zoekresultaten niet direct verbeteren, maar het zal zeker de bounce rate verlagen (de statistieken die laten zien hoeveel gebruikers de website binnen enkele seconden verlaten zonder enige interactie).
Vroeger werden websites ontworpen om slechts aan één of twee aspecten van de digitale marketing behoeften te voldoen. Echter, digitale marketing diensten hebben mensen bewust gemaakt van de noodzakelijke wijzigingen op websites.
Inhoudsopgave
- Invloed van Webdesign op je online marketingstrategie
- Zoekmachineoptimalisatie
- Conversieratio Optimalisatie (CRO)
- Gebruikerservaring (UX)
- Analyse
- Merkidentiteit
- Conclusie
Invloed van webdesign op online marketingstrategie
Een goed ontworpen en goed onderhouden website functioneert als het hart van je bedrijfsactiviteiten en marketinginspanningen. Nadat je verschillende factoren van het digitale marketingplan hebt bekeken, kan je website je helpen al die marketing- en bedrijfsdoelen efficiënt te bereiken.
Zoekmachineoptimalisatie
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de grootste reden voor een website herontwerp. Velen denken echter dat ontwerpelementen van websites niet alle rangschikking factoren ondersteunen die bijdragen aan betere posities. Telkens wanneer er een belangrijke update van Google komt, en de impact ervan de rangschikking beïnvloedt, neigen mensen ertoe hun website te herontwerpen.
Om de brug tussen webdesign en marketing te begrijpen, kijk naar dubbele inhoud. De digitale marketingstrategie is afgestemd op het algoritme van Google. Wanneer je een website ontwikkelt of inhoud daarvoor schrijft, zorg er dan voor dat je inhoud niet dubbel is. Omdat Google een hekel heeft aan dubbele inhoud en de website daarvoor bestraft.
Dit type inhoud duplicatie vind je in het ontwerp van e-commerce websites, waar producten met vergelijkbare inhoudsbeschrijvingen en slechts kleine verschillen in specificaties op dezelfde pagina worden weergegeven. Dit lijkt gedupliceerd in de ogen van Google of een andere zoekmachine. Je kunt deze inhoud duplicatie vermijden door aparte pagina's te hebben voor elk product met een vergelijkbare beschrijving en zo de twijfels over dubbele inhoud weg te nemen.
Als we kijken naar het back-end ontwerp van een website, voegen we over het algemeen geen Meta-beschrijvingen, Alt-tags en dergelijke toe. Dit zijn elementen van SEO; het is daarom noodzakelijk om ze in je ontwerp op te nemen.
Conversieratio Optimalisatie (CRO)
Webdesign heeft invloed op de conversie. Een beter ontwerp kan leiden tot betere optimalisatie van de conversieratio. Het uiterlijk van de website geeft weer hoe betrouwbaar je website kan zijn, en dit heeft te maken met de autoriteit ervan. Daarom zijn er twee gebieden die overwogen moeten worden - autoriteit en eenvoud.
Nu moet het ontwerp eenvoudig gehouden worden, maar met hoge functionaliteit. Het is niet gemakkelijk om deze taak te volbrengen, maar als je het ontwerp complex maakt om hoge functionaliteit te bereiken, zal het de snelheid van de website vertragen, en als je het te eenvoudig houdt, zullen gebruikers het niet interessant vinden, en uiteindelijk zul je klanten verliezen.
Je moet een balans vinden tussen eenvoud en functionaliteit. Zodat geen van de elementen beïnvloed wordt. Als je de conversieratio van je website overweegt, moet je ervoor zorgen dat je ontwerp eenvoudig genoeg is om UX te bevredigen, maar ook complex genoeg om CRO te bevredigen.
Gebruikerservaring (UX)
Telkens wanneer je van plan bent om een website en merkimago te ontwerpen, houd dan altijd rekening met de gebruikers. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is; anders zul je geen verkeer aantrekken.
Zoals we weten, heeft het ontwerp van de website een enorme impact op de UX voor je bezoekers. Zorg er bij het ontwerpen van een website voor dat gebruikers het gemakkelijk vinden om te navigeren en alle links op je website aan te klikken, en zorg ervoor dat de laadsnelheid van de website snel is. De website moet ook correct worden weergegeven als deze op een webbrowser wordt geopend.
Als je website bestaat uit grote afbeeldingen, dan zal dit je website vertragen. Dit zal dus een negatieve impact hebben op de UX.
Analyse
Met een website moet je deze continu beoordelen. Er bestaat niet zoiets als een perfecte website. Deze zal voortdurend moeten aanpassen, veranderen en geoptimaliseerd worden om te presteren zoals jij dat wilt.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je website zo is opgezet dat je effectief de gegevens kunt verzamelen die je nodig hebt. Met de mogelijkheden van Google Analytics kan een website die met een dergelijke infrastructuur is ontworpen effectief de benodigde informatie vastleggen. Het vereist echter wel aanpassingen aan je tracking en enkele geavanceerde technieken om ervoor te zorgen dat je de gewenste metingen kunt bereiken.
Met analyse kun je gemakkelijk het succes van je nieuwe website en digitale marketingstrategie als geheel meten.
Merkidentiteit
Het duurt maar een paar seconden om een slechte website te herkennen. Gebruikers zullen je niet vertellen over de technische gebreken of tekortkomingen, maar ze kunnen je beoordelen op basis van webdesign. Als ze enige negatieve gevoelens hebben over je website, zal dit je merkopbouw beïnvloeden.
Daarom moet de website positieve gevoelens oproepen bij bezoekers die de website beschouwen als een betrouwbare bron van informatie die waarde toevoegt aan je branding-initiatieven.
Telkens wanneer gebruikers op je website landen, zullen ze een perceptie van je merk en imago ontwikkelen. Zorg ervoor dat je site je merk weerspiegelt. Als je webdesign gebruikers niet aanspreekt, dan zal het een slechte indruk wekken en je merk schaden.
Conclusie
Samengevat kan webdesign een enorme impact hebben op de digitale marketingstrategie. Als je een verkeerde stap zet in webdesign, kan dit ook je merkimago beïnvloeden. Zorg ervoor dat geen enkel gebied van digitale marketing te lijden heeft en dek ze allemaal af als onderdeel van je strategie.
Webdesign speelt een belangrijke rol in digitale marketingdiensten, van website branding tot SEO tot social media-outreach. Inspanningen leveren zonder de juiste kennis kan een negatieve impact hebben. Daarom is het raadzaam om een gerenommeerd webdesignbedrijf en online marketingbedrijf te raadplegen dat je kan begeleiden bij de conversie.